PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016 23
Het met CFm International LEaP-1a-motoren uitgeruste toestel
(mSN6839) vertrok om 11:17 uur als D-aVXB vanaf Hamburg-Finken-
werder. Oorspronkelijk stond toulouse als eindbestemming in de plan-
ning, maar door slecht weer ter plaatse werd besloten in Hamburg te
landen na voltooiing van de vlucht. Naar verwachting zal de eerste vlucht
van een a321neo met Pratt & Whitney PW1100G-motoren binnenkort
plaatsvinden.
airbus besloot begin 2015 na een definitieve order van air Lease Corpo-
ration (aLC) ook de a321neo in productie te nemen. Dit amerikaanse
leasebedrijf tekende tijdens de Farnborough airshow 2014 al een voor-
lopige overeenkomst voor zestig toestellen van dit type, maar besloot
later dit uit te breiden naar negentig. Sinds de introductie van de
a321neo verkocht de fabrikant er tot eind december 2015 naar eigen
zeggen inmiddels 1.094.
Daar waar de ‘current engine option (a321ceo) in high density’-uitvoe-
ring 220 passagiers mee kan nemen (of 185 in tweeklassenuitvoering
met zestien in de businessclass en 169 in economy), worden voor de
a321neo bij een startgewicht van 97.000 kg in twee klassen 206 passa-
giers voorzien die over een afstand van 4.000 nm (7.408 km) vervoerd
kunnen worden dankzij de Sharklets aan de vleugeleinden en een extra
brandstoftank.
Het toestel zal tevens kunnen profiteren van de opgedane ervaringen
met airbus Cabin-Flex (aCF). Binnen dit programma wordt luchtvaart-
maatschappijen de mogelijkheid geboden meer stoelen in een a321 te
plaatsen. Om in geval van nood snel te kunnen evacueren, is hiervoor
naast beide ontsnappingsluiken boven de vleugels een derde ‘nooduit-
gang’ vereist.
De eerste Airbus A321neo heeft dinsdag 9 februari een eerste vlucht voltooid die 5:29 uur duurde.
Er werd een maximale vlieghoogte van FL371 (11.320 m) bereikt waar op enig moment een snelheid
werd opgetekend van 468 kts (867 km/h).
… EN aIrBuS A321neo
StAtuS rEport Door: ruud Vos – Foto: airbus
23_eerstevluchta321neo.indd 23 16-02-16 11:11