PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016 17
Het toestel kan door bouwers thuis in elkaar worden gezet. Ook bestaat
de mogelijkheid bij aeromarine in Florida een ondersteunend bouwpro-
gramma te volgen waarbij de tijdspanne tussen uitkratten en echt vlie-
gen maximaal twee weken beslaat. Het enige wat dan nog resteert, is
een gang naar de spuiterij. Dat de bouwtijd zo kort kan zijn, is te danken
aan het 3D CaD/Cam-ontwerp waardoor alles perfect op elkaar aansluit.
Erwin betrekt de componenten voor de bouwkits bij het tsjechische
techPro aviation dat zelf drie ready to fly merlins (100 UL, 110 UL en
110 mL) in de aanbieding heeft sinds een eerste vlucht van de 100 UL
in 2009.
ElEktRiSCh
Naast door fossiele brandstoffen aangedreven motorblokken, komt voor
de PSa ook een elektromotor beschikbaar. Deze zal eerst getest worden
in de aeromarine LSa’s Zigolo mG motorzwever. Uiteindelijk moet de
elektrische variant de merlin een vluchtduur geven van een uur, waarbij
de accu’s op de grond binnen 2,5 uur weer volledig opgeladen kunnen
zijn. “toch zal in de toekomst een vluchtduur van twee uur mogelijk wor-
den”, aldus Erwin. “De merlin heeft een moderne romp en dankzij de
cantilever vleugels, is sprake van weinig weerstand. Daardoor zijn er wei-
nig paardenkrachten nodig om het toestel in de lucht te krijgen en hou-
den.”
BRitSE inBREng
De merlin wordt overigens niet de enige PSa in de stal van aeromarine-
LSa waarin zich al de aviad Zigolo mG12 ultralight motorzwever bevindt.
Dankzij nauwe contacten met Sprite aviation Services zit er meer in het
vat. Sprite begeleidt Britse merlin-bouwers bij de bouw van hun toestel.
Dat leidde medio januari 2016 al tot een eerste mijlpaal: de maiden
flight van een in het verenigd Koninkrijk gebouwde merlin. Binnenkort
zal daar ook de merlin mk2 met 40 pk sterke Briggs & Stratton viertakt-
aandrijving voor het brandschot voor het eerst gaan vliegen. Door de
vorm van het blok heeft de cowling van die mk2 wel wat weg van de
klassieke DHC Beaver. via ervaringen opgedaan bij het Britse bedrijf
voert Erwin daarbij detailverbeteringen door aan het ontwerp van de
merlin PSa.
Dankzij metaal geen verrassingen tijdens het bouwen.
PSa? Solo vliegen!
tijdens de eerste vlucht met de Britse merlin wordt een kruissnelheid gehaald van 80 kts (148 km/h) bij 5.200 rpm. (Foto’s: Sprite aviation Services)
16-17-18-19_merlinpsa.indd 17 16-02-16 11:08