Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2016

Airbus helicopTers
PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016 11
ge AViATion
GE aviation wordt de motorleverancier van de
al even nieuwe textron aviation turboprop. De
nieuwe motor zal in een nieuw te openen GE
turboprop Center of Excellence in tsjechië
worden gebouwd in de vermogensklassen van
1.000-2.000 pk. De nieuwe laagdekker zal
een kruissnelheid krijgen van 280 kts (519
km/h) en een vliegbereik van 1.500 nm
(2.770 km). Het toestel zal tijdens de Eaa
Venture 2016 ten doop worden gehouden. n
dAssAulT FAlcon 7X
De Zwitserse zakenjet-interieurspecialist Yasava
Solutions mag in opdracht van een onbekende
klant twee, en mogelijk zelfs vijf Dassault 7X
zakenjets van een nieuw ex- en interieur voor-
zien. Deze aanpassingen zullen worden door-
gevoerd op basis van het astral Design waarbij
tevens zogenoemde aiana Wave zetels wor-
den geplaatst die in volledige slaapstand kun-
nen worden gezet. andere interieurkenmerken
worden onder meer verlichte granieten vloer-
delen en koolstofvezel interieurdelen. De gal-
ley krijgt een dusdanige capaciteit dat een
meereizende chef-kok maaltijden kan berei-
den. Optioneel is een zogenoemde ‘Day
Lounge’ die in een handomdraai kan worden
omgetoverd in een ‘Private Suite’ met twee-
persoonsbed. n
ATr AircrAFT
Naast de historische order voor 118 airbussen
heeft Iran ook een forse bestelling geplaatst
door bij de Italiaans-Franse fabrikant atr air-
craft te tekenen voor twintig atr72-600 turbo-
props die elk plaats gaan bieden aan 72 pas-
sagiers. tevens zijn opties genomen op nog
eens twintig vliegtuigen van dit type. n
h225
De H225 mag van de EaSa op de automati-
sche piloot platformen aanvliegen tot het
moment waarop besloten wordt daadwerke-
lijk te landen. Door deze mogelijkheid kan
onder slechte weersomstandigheden langer
doorgevlogen worden. De zogenoemde
‘rig’N Fly – automatic Oil platform approach
mode’ maakt daarbij gebruik van gegevens
afkomstig van satellietnavigatie, weerradar,
een barometrische en een radarhoogteme-
ter. Piloten kunnen daarnaast op een digitale
landingskaart nieuwe ‘waypoints’ invoeren
en de kaartgegevens combineren met wind-
informatie, radar- en platformgegevens. De
toepassing zal in de loop van 2016 ook be-
schikbaar komen voor de H160 en H175. n
h160
airbus Helicopters heeft een tweede prototype van de H160 aan de testvloot toegevoegd. Dit
toestel, Pt2, voltooide op 27 januari 2016 een eerste vlucht, en is uitgerust met turbomeca
arrano turboshaft-motoren. met Pt1 is sinds 13 juni 2015 meer dan 75 uur gevlogen. airbus
voert het certificatieprogramma uit met drie vliegende en twee statische prototypes. De H160
moet in 2018 op de markt komen.
De fabrikant gaat tevens met thales en Helisim een Full Flight Simulator (FFS) ontwikkelen voor
de H160. Deze FFS zal worden gebaseerd op de uitermate geavanceerde thales reality H se-
ries-simulators die de meest levendige synthetische omgevingsbeelden genereren. De eerste si-
mulator zal in Frankrijk in het Helisim-simulatiecentrum in marignane worden geïnstalleerd. Op
het moment van marktintroductie zal de FFS ook op andere locaties worden geplaatst. n
h145
airbus Helicopters mag van de EaSa de
tweemotorige H145 aanbieden met een
mtOW van 3.700 kg, 50 kg meer dan oor-
spronkelijk in de catalogus vermeld. Volgens
de fabrikant hoeven hiervoor geen structure-
le aanpassingen aan de helikopter worden
doorgevoerd. tests met een H145 hebben
aangetoond dat het toestel operationeel in-
zetbaar is voor offshoretaken. De proeven
werden uitgevoerd door offshore-operators
Wiking Helikopter Service en Htm Offshore,
waarbij in twee dagen tijd alle aspecten van
het offshorewerk de revue passeerden.
Daarbij werden onder meer technici bij
windmolens neergelaten, mensen op varen-
de schepen afgezet en op het platform van
een booreiland bij windsnelheden tot 50 kts
(80 km/h). Het sinds 2014 leverbare toestel
vliegt in veertien landen, waarbij 53 inmid-
dels operationele helikopters al meer dan
11.000 uur hebben gevlogen. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 11 16-02-16 11:30