PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2013 75
een plekje in het Fliegermuseum Altenrhein in
Zwitserland.
Daar wordt het vliegtuig na een poos
weer vliegklaar gemaakt. De kist wordt ge-
kocht door iemand uit Berlijn die zegt van
Mexicaanse afkomst te zijn. Hij noemt zichzelf
Leonardo Ruiz en is eigenaar van een firma in
biobrandstoffen.
De thuisbasis is vliegveld Strausberg
(EDAY), een veld ten oosten van Berlijn. Van
daaruit voert hij regelmatig vluchten uit. Via
internetforums biedt hij luchtvaartenthousias-
ten aan om mee te vliegen, waarbij de kosten
gedeeld zullen worden.
Op Youtube circuleren verschillende film-
pjes van het vliegtuig tijdens een vlucht naar
Dresden, maar ook van een low pass over de
baan van Strausberg.
Bornholm
Op zaterdag 15 september 2012 plant de ei-
genaar een vlucht naar het eiland Bornholm
bij Denemarken. Hij neemt een passagier mee
die in de rechterstoel in de cockpit plaats-
neemt.
Voor vertrek tankt de vlieger nog 200 liter
brandstof en dient hij een IFR-vluchtplan in.
Hierop vult hij een endurance in van 1 uur en
30 minuten en een verwachte vliegtijd naar
Bornholm (EDRK) van 30 minuten.
Na het ongeval vertelt de vlieger aan on-
derzoekers van de Deense ongevallenraad dat
de endurance tijdens vertrek ongeveer een uur
moet zijn geweest.
De Learjet stijgt op om 10:58 uur en zet
koers richting Bornholm. Onderweg gaat het
waarschuwingslampje ‘low fuel quantity’ bran-
den. De vlieger onderneemt hier geen actie
op.
Om 11:32 uur cancelt de vlieger het IFR-
vluchtplan en vervolgt de vlucht VFR voor een
zichtnadering van baan 29. Vijf minuten later
draait het vliegtuig op finals en krijgt de vlieger
toestemming om te landen. Het vliegtuig is
nog net op base leg bij een snelheid van on-
geveer 110 knopen wanneer beide motoren
geen brandstof meer krijgen. De piloot meldt
een mayday. Tegelijkertijd gaat de stall warning
af. De snelheid is dan 80 knopen indicated
airspeed (IAS). Kort daarop activeert de stick
pusher en wordt de neus naar beneden ge-
drukt om snelheid te winnen. De vlieger tracht
instinctmatig de neus weer omhoog te trekken
omdat het vliegtuig al erg laag zit. Hierdoor
raakt het vliegtuig overtrokken. De Learjet slaat
1.040 meter voor de baan in een maïsveld
tegen de grond.
De twee inzittenden overleven de crash
maar zitten vast in de cockpit. Door de klap is
de romp flink beschadigd. De struts van het
hoofdlandingsgestel zijn door de vleugel heen
geboord en het neuslandingsgestel is afgebro-
ken.
De hulpdiensten rukken uit maar het
is niet bekend waar het vliegtuig precies is
neergekomen. Ze rijden de baan af en komen
door: Harro ranter, tHe aviation Safety network
Het vliegtuig
Type Learjet 24D
Registratie D-CMMM
Constructienummer 24-328
Eerste vlucht 1976
Motoren 2 General Electric
CJ610-6 straalmotoren
Grondsnelheid en indicated airspeed tijdens de
eindnadering. (illustratie: HCLJ)
D-CMMM vloog jarenlang voor Aero-Dienst. (foto: felix Goetting)
74-75-76-77_Ongeval Analyse.indd 75 12-02-13 14:23