Pagina 73 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2013

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2013 73
een hoogte van 3.600 m, en bij een kruissnel-
heid van 414 km/h zou het vliegbereik ruim
2.250 km bedragen (met een reserve van 45
minuten). Cessna-president Dwane Wallace,
de neef van oprichter Clyde Cessna, haalt
Ralph Harman (die dan bij Beechcraft werkt)
over bij Cessna te komen werken. Harman
moet een team van honderd technici aanwer-
ven om de 620 te bouwen.
Flexibel
Het definitieve ontwerp van de 620 wijkt sterk
af van de oorspronkelijke ideeën. Zo krijgt het
model een ovale rompdoorsnede met een
stahoogte van 1.80 m. De cabine is voorzien
van acht stoelen, klaptafels, een kast voor jas-
sen, een wc en een bagageruimte met een in-
houd van 400 kg. Zowel de cabine als de
cockpit is uitgerust met een druksysteem dat
een druk van 2.400 m hoogte weergeeft bij
een vluchthoogte van 5.400 m. De cabine kan
snel omgebouwd worden tot vrachtruimte in-
dien de klant zijn vliegtuig voor zowel passa-
giers- als vrachtvervoer wil aanwenden. Alhoe-
wel de 620 vrij hoog van de grond staat, is het
instappen eenvoudig dankzij een ingebouwde
passagierstrap. Dankzij een AiResearch APU is
het vliegtuig onafhankelijk van dienstverlening
op de grond. Voor de aandrijving wordt uitein-
delijk gekozen voor vier Continental GSO-526
A-motoren van 350 pk elk, in combinatie met
driebladige Hartzell-propellers.
Modern
De vleugel van de 620 lijkt sterk op die van de
310, maar is voorzien van enkele flaps (in te-
genstelling tot de 310 die er twee heeft). In de
cockpit is het model voorzien van alle snufjes
die je ook in een airliner zou verwachten, in-
clusief dubbele besturing, ADF, VOR/ILS/DME
en zelfs een rudimentaire weerradar. Optio-
neel kan een Collins automatische piloot wor-
den meegeleverd.
De eerste vlucht van de 620 is meteen een
succes. Testpiloten Dale Westfall en Bill Stin-
son zijn ‘een en al glimlach’ wanneer ze na
een vlucht van ongeveer een uur landen. Tij-
dens de volgende vliegtests wordt het vliegtuig
echter herhaaldelijk geplaagd door rookontwik-
keling in de cockpit, vals brandalarm en motor-
problemen.
Te duur
Terwijl het testprogramma verdergaat, storten
de marketingspecialisten van Cessna zich op
hun taak. Het vliegtuig wordt voor het eerst aan
het publiek voorgesteld tijdens een NBAA-con-
ventie in Miami. Cessna laat zelfs een film ma-
ken over de 620 die onder de titel ‘Eye to the
Sky’ kandidaat-kopers moet lokken. Om een
vliegtuig te bestellen volstaat een voorschot
van US$ 10.000. De eerste leveringen worden
voor 1958 in het vooruitzicht gesteld. Maar er
dienen zich geen kopers aan. Aan de 620
hangt een prijskaartje van ruim US$ 375.000,
beduidend meer dan de oorspronkelijke US$
250.000 waarvan de marktonderzoekers uit-
gingen. Op het moment dat de 620 aan het
publiek wordt voorgesteld, zijn Amerikaanse
luchtvaartmaatschappijen net bezig jets aan te
kopen. Hun surplus propellervliegtuigen, zoals
de Convair 240/340 en de Martin 4-0-4, kos-
ten op de tweedehands markt minder dan de
helft van wat een 620 moet kosten.
Sloop
Op 14 oktober 1957 besluit Cessna het
620-project stop te zetten. Het heeft ongeveer
zeven miljoen dollar gekost en het prototype
heeft 330 vluchturen gemaakt tijdens 240
vluchten. Het toestel wordt ontdaan van zijn
motoren, instrumenten en ander nog bruik-
baar materiaal, en wordt dan aan een schroot-
handelaar verkocht.
Volgens sommige bronnen wordt het eni-
ge prototype echter niet onmiddellijk vernield.
Er gaan geruchten dat een medewerker van
Cessna erin slaagde het vliegtuig terug te ko-
pen en het ombouwde ‘voor eigen gebruik’.
Hij zou er nog enkele jaren mee gevlogen
hebben, voor het uiteindelijk werd vernietigd.
Maar of dat verhaal klopt, is niet bekend. De
Cessna 620 was een prachtig ontwerp dat
echter op het verkeerde moment op de markt
werd gebracht. Het was een antwoord op een
vraag die niet gesteld werd.
door: Jozef mols – foto’s: Cessna airCraft Company
Cessna 620 in het kort
Aantal plaatsen 8 + 2
MTOW 6.156 kg
Motor 4 x Continental
GSO-526-A van 350 pk elk
Max. snelheid 507 km/h
Plafond 8.250 m
De 620 heeft een drukcabine.
Er wordt gekozen voor vier Continental GSO-526 A-motoren van 350 pk elk.
72-73_Cessna 620.indd 73 12-02-13 14:23