PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2013 47
moment dat de belasting van de vleugeltips
een bepaalde kritische G-waarde bereikt, acti-
veren elektronische sensoren deze ailerons en
heffen binnen een paar milliseconden deze
krachten weer op. Feitelijk worden de winglets
daarmee even op non-actief gesteld. Op het
moment dat de vleugelbelasting weer binnen
de G-limieten valt, nemen deze ailerons weer
hun neutrale stand aan.
ATLAS
Tamarack heeft dit systeem verder ontwikkeld
en is er onder de naam Active Technology
Load Alleviation System (ATLAS) proeven mee
aan het uitvoeren met een Cirrus SR22. De
bevindingen wijzen hier als verwacht in de
richting van een groter vliegbereik, betere klim-
prestaties, betere prestaties onder ‘hot and
high’-condities en een kortere startaanloop.
Ook is inmiddels gebleken dat dankzij ATLAS
de ergste pieken tijdens turbulentie afgevlakt
worden.
Over snelheid en verbruik is het bedrijf
terughoudend. Wel lag de overtreksnelheid
tijdens testvluchten ongeveer een tot twee
knopen lager dan in het handboek vermeld,
terwijl het brandstofverbruik volgens voorlopige
schattingen vier tot zeven procent lager uitvalt.
Het FAA-proces voor het aanvullende
typecertificaat is bijna afgerond. Daarna vergt
de montage van een zestigduizend dollar
kostende set winglets ongeveer tachtig uur
voor een SR 22 uit de G1- of G2-reeks. Na
montage is het leeggewicht met ongeveer elf
kg toegenomen terwijl de spanwijdte ruwweg
twaalf cm hoger uit zal vallen.
Voor technische storingen is Tamarack
niet bang. Mochten die zich onverhoopt toch
voordoen, dan krijgt de piloot een waarschu-
wing te zien op het panel, waarna de snelheid
terugmoet naar 119 KIAS (220 km/h) en de
piloot met uitgeschakelde ATLAS gewoon ver-
der kan vliegen.
Citation CJ1
“Wat bij GA-vliegtuigen werkt, doet het ook
bij zakenjets”, is de redering van het Ameri-
kaanse bedrijf. Daarom wordt TACS ook op
door: ruud Vos – Foto’s: tamarack aerospace Group
Sensoren bepalen wanneer ATLAS wordt geactiveerd. Piloten hebben hierop geen invloed.
De Citation CJ1 trok de nodige aandacht tijdens de NBAA 2012.
46-47-48_Tamarac Atlas.indd 47 12-02-13 14:19