32 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2013
Eindhoven
Ook in 2011 zet de groei door ondanks het
negatieve economische tij. ASL heeft zich in-
middels ontwikkeld tot een gespecialiseerde
onderneming die zich richt op het beheer van
vliegtuigen van klanten die brood zien in de
mogelijkheid hun toestel ook aan derden te
verhuren. “Door de overname van zowel Solid
aiR als de Belgische Capital Aircraft Group kon-
den we in 2011 opnieuw een forse schaal-
sprong maken”, zegt Bodson. “Want door de
overname van Solid aiR kreeg de ASL Group
niet alleen de beschikking over kantoorruimte
en een hangar op Eindhoven Airport, maar
ook over een deel van de door Solid beheerde
vliegtuigen. Toen we als ASL bv begin 2012
van de Nederlandse luchtvaartautoriteiten toe-
stemming kregen commerciële vluchten te
gaan uitvoeren, deed zich zelfs de tamelijk
unieke situatie voor dat de ASL Group vliegtui-
gen had op zowel een Belgisch als Nederlands
Aircraft Operator Certificate (AOC).”
Helemaal gerust is Bodson overigens niet
over de mogelijkheden op de Eindhovense ASL-
‘hub’: “Het aantal toegestane vliegbewegingen
is beperkt en het beschikbare aantal slots voor
business aviation (1.500 op jaarbasis, red), houdt
niet echt over. Daarom zijn we in onderhandeling
met de luchthaven en de autoriteiten om tot uit-
breiding te komen. Want we denken dat in deze
dynamische regio rond de luchthaven behoefte
bestaat aan dienstverlening op maat. We mikken
immers op een doelgroep voor wie snelheid en
flexibiliteit van essentieel belang zijn.”
Razendsnel
“Een van de sterke punten van de X is de combi-
natie van vlieghoogte en snelheid”, zegt Tom Per-
ry, die namens Cessna Europe vanuit Engeland
Cessna Citation CJ2.
Beechcraft King Air C90GTi.
ASL heeft twee Citation Mustangs.
Beechcraft King Air 350i.
door: ruud Vos – Foto’s: asL Group
Pilatus PC-12.
zakelijke luchtvaart
30-33_Citation X ASL.indd 32 12-02-13 14:14