16 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2013
Verder vraagt iedereen zich af of het toestel
kan wat beloofd is. En hoe zit het met de
doorlooptijd? Kort gezegd: wanneer staat hij
operationeel in de hangar?
Een ander aspect is altijd om het publiek
ervan te doordringen dat hij nodig is en het
draagvlak te behouden.
Recente leveringen
Veel hangt af van de leveringstijd. Ten opzichte
van 2011 claimde Lockheed Martin voor 2012
meer dan een verdubbeling: van dertien naar
dertig toestellen. De leveringen waren onder-
verdeeld in elf Conventional Take Off and Lan-
ding (CTOL) van het type F-35A, achttien Short
Take Off/Vertical Landing (STOVL) F-35B-varian-
ten en een enkele Carrier Variant (CV) F-35C.
2012 was opnieuw een cruciaal jaar voor de Joint Strike
Fighter (JSF). Want het eens zo veelbelovende programma
wordt door de verschillende partners inmiddels met ge-
mengde gevoelens ervaren. Het schrikbeeld van uit de pan
rijzende kosten treedt altijd op in ambitieuze projecten, en
dan bevinden we ons ook nog eens in een crisistijd. Met an-
dere woorden, is de JSF eigenlijk wel betaalbaar?
Nog veel problemen te overwinnen
door: Kees otten & Wim das – Foto’s: LocKheed martin
status report
16-17-18-19_F 35 Lightning II.indd 16 12-02-13 14:12