Pagina 80 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03 – 2011
80 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2011
Ooggetuigen in Denali National Park in Alaska zagen een tweemotorig C-123 vracht-
vliegtuig laag over de weg vliegen. Op een hoogte van niet meer dan 100 meter. Plots
trok het vliegtuig steil omhoog, viel over links weg en dook naar beneden. Het vliegtuig
kwam neer op een beboste heuvel.
De Fairchild C-123K Provider, een voormalig transportvliegtuig van de Amerikaanse
luchtmacht, was onderweg naar Unalakleet en vervoerde een grote generator. ■
Datum 3 augustus 2010
Type (reg. nr.) Antonov 24RV (RA-46524)
Maatschappij Katekavia
Slachtoffers (inzittenden) 12 (15)
Plaats Igarka, Rusland
Elf inzittenden kwamen om toen een Antonov An-24 bij het vliegveld van Igarka in
Rusland verongelukte. Katekavia vlucht 57 was opgestegen Krasnoyarsk voor een bin-
nenlandse vlucht van ruim drie uur naar Igarka. Onderweg kreeg de bemanning de
weersinformatie van de plaats van bestemming. Het was bewolkt, maar het zicht was
voldoende om te landen. Tijdens de eindnadering kwam het vliegtuig in laaghangende
bewolking terecht. Op een hoogte van 100 meter, de minimum safe height, was de
grond nog niet in zicht. Toch zette de bemanning de nadering door. Het vliegtuig raakte
bomen, crashte en vloog in brand.
Onderzoekers concludeerden dat de bemanning nooit de juiste en meest actuele
weersinformatie had ontvangen. Het zicht was minder dan de geldende minima voor
het vliegtuig, vliegveld en de bemanning. Niettemin had de gezagvoerder nooit bene-
den de 100 meter mogen dalen zonder visueel contact met de grond. ■
Datum 16 augustus 2010
Type (reg. nr.) Boeing 737-73V(WL) (HK-4682)
Maatschappij AIRES Colombia
Slachtoffers (inzittenden) 2 (127)
Plaats San Andres Island, Colombia
Het eerste dodelijke ongeval met een Boeing 737-700 kostte het leven aan twee pas-
sagiers. De ramp vond plaats met een vliegtuig van de Colombiaanse maatschappij
AIRES tijdens de landing op San Andres Island. Het regende en onweerde tijdens de
crash. ■
Datum 24 augustus 2010
Type (reg. nr.) Embraer 190LR (ERJ-190-100LR) (B-3130)
Maatschappij Henan Airlines
Slachtoffers (inzittenden) 42 (96)
Plaats Yichun, China
Het eerste ongeval met een Embraer 190 vond in China plaats. Een vliegtuig van He-
nan Airlines verongelukte bij de nadering van Yichun Lindu Airport (LDS). Na het onge-
val werd de naam Henan Airlines door autoriteiten ingetrokken en werd de maatschap-
pij hernoemd naar Kunpeng Airlines. ■
Datum 24 augustus 2010
Type (reg. nr.) Dornier 228-101 (9N-AHE)
Maatschappij Agni Air
Slachtoffers (inzittenden) 14 (14)
Plaats Bastipur, Makwanpur District, Nepal
Alle veertien inzittenden kwamen om toen een Dornier Do-228 in Nepal tegen een berg
vloog. Agni Air vlucht AG-101 keerde op het moment van het ongeval terug naar Simara
omdat de weersomstandigheden in de bestemming Kathmandu te slecht waren. ■
Datum 25 augustus 2010
Type (reg. nr.) Let 410UVP-E20C (9Q-CCN)
Maatschappij Filair
Slachtoffers (inzittenden) 20 (21)
Plaats Bandundu, D.R. Congo
Tijdens de eindnadering van het Congolese vliegveld Bandundu verloor de bemanning
controle over de Let 410. Het vliegtuig dook naar beneden en crashte in een dorp. Volgens
geruchten zou een passagier een kleine krokodil in de handbagage hebben meegenomen.
Toen deze bij de nadering ontsnapte haastten zich verschillende passagiers naar voren.
Door deze extreme zwaartepuntverplaatsing was het vliegtuig niet meer te besturen. ■
Datum 3 september 2010
Type (reg. nr.) Boeing 747-44AF (SCD) (N571UP)
Maatschappij United Parcel Service – UPS
Slachtoffers (inzittenden) 2 (2)
Plaats Dubai, Verenigde Arabische Emiraten
UPS Vlucht 6, Boeing 747-44AF (SCD) vrachtvliegtuig, vertrok van Dubai Airport (DXB)
voor een vlucht naar Keulen, Duitsland. Ruim twintig minuten na de start meldde de
bemanning een noodsituatie in verband met rookontwikkeling aan boord. De 747
keerde terug naar Dubai voor een noodlanding op baan 12. Het vliegtuig zat echter
nog op een hoogte van 8.500 voet, 24 kilometer voor de landingsbaan. Na het passe-
ren van het vliegveld nam de daalsnelheid toe tot zelfs 5.000 voet per minuut. De be-
manning kreeg het vliegtuig niet meer onder controle. Ongeveer zestien kilometer
voorbij het vliegveld stortte de 747 neer. ■
Datum 13 september 2010
Type (reg. nr.) ATR-42-320 (YV1010)
Maatschappij Conviasa
Slachtoffers (inzittenden) 17 (51)
Plaats Puerto Ordaz, Venezuela
Een ATR-42 passagiersvliegtuig van de Venezolaanse maatschappij Conviasa veronge-
lukte tijdens de nadering van Puerto Ordaz. Het vliegtuig crashte in een industriege-
bied, ongeveer acht kilometer voor landingsbaan 07. Het toestel voerde een binnen-
landse vlucht uit van Porlamar. ■
DOOR: HARRO RANTER, THE AVIATION SAFETY NETWORK
O
n
g
ev
a
ll
en
o
ve
rz
ic
h
t
2
0
10
De Airbus A321 van Airblue, AP-BJB, die bij Islamabad verongelukte.
(Foto: Richard Vandervord (CC-by-sa), Manchester, juni 2010)
Deze Airbus A330-202 van Afriqiyah Airways verongelukte op 12 mei
2010 bij Tripoli. (Foto: via Werner Fischdick, Parijs-CDG, oktober 2009)
ongevallenrapport
78-81_Luchtvaartongevallen 14-02-11 16:52 Pagina 80