Pagina 63 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03 – 2011
PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2011 63
er grensproblemen waren met het noordelijke
buurland Peru.
Leeuwarden-Chili
De eerste zes Vipers voor Grupo Nº 7 vertrok-
ken op 4 november 2010 vanaf Leeuwarden
om vier dagen later in Chili te arriveren, een
paar dagen na het aantreden van generaal Rojas
Ávila, de nieuwe FACh commandant. Naar ver-
luidt betaalt Chili ongeveer 278 miljoen dollar
voor de achttien voorheen KLu toestellen.
Volgens het contract zullen de overige twaalf
Anthony Fokker Vipers in respectievelijk april en
september 2010 in groepen van zes vanaf
Leeuwarden naar Chili vertrekken. Dit brengt het
totaal aantal F-16’s aan de Peruaanse grens op
36. Hiermee behoort de Chileense luchtmacht
tot de meest moderne van Latijns Amerika.
De komst van nog eens drie KC-135E
Stratotankers leidt daarbij tot een nog hogere
slagkracht. Daarmee heeft het land meer dan
voldoende vliegend materieel om de kostbare
en lucratieve grondstoffen te verdedigen.
Blijvend alert
De aanwezigheid van al het nieuwe en semi-
nieuwe spierballengeweld in Chili heeft alles te
maken met de winning van kostbare grond-
stoffen en de Peruaanse aanspraak op een
deel van de Atacama woestijn. Ook heeft Peru
het Internationale Gerechtshof in Den Haag
gevraagd uitspraak te doen in een aanpassing
van de zeegrens tussen beide kemphanen.
Gedurende het laatste decennium heeft
de FACh de aandacht voor zijn soevereine
grenzen verlegd van het Arctische zuiden naar
het noorden van het land. Ook Chili’s aan-
dacht voor Argentinië aan de oostkant van de
Andes is niet verdwenen. Dit ondanks de ver-
minderde slagkracht van de Fuerza Aérea
Argentina die zwaar getroffen werd door bezui-
nigingen door antimilitaristische regeringen.
Aan het begin van de jaren negentig van
de vorige eeuw heeft Chili een van de drie
Boeing 707’s laten ombouwen tot vliegende
radar- controlepost (AEWC&C) bij het Israëli-
sche IAI en ELTA. De behoefte aan een
AEWC&C werd in 1982 duidelijk tijdens de
oorlog tussen Argentinië en Groot-Brittannië
om de Falkland Eilanden. De Boeing 707-320
werd omgedoopt tot EB-707 Condór en was
tijdens de aflevering in het midden van jaren
negentig het eerste vliegtuig in zijn soort in de
regio. Dankzij dit toestel kan de FACh nog
steeds controleren op en tot ver over de gren-
zen met behulp van het geïntegreerde ELTA
‘Phalcon’ radarsysteem.
Met bijzondere dank aan alle bij dit artikel
betrokken FACh medewerkers.
Kort na de start wordt een
scherpe bocht naar rechts ingezet.
60-63_Ex Nederland 14-02-11 16:48 Pagina 63