Pagina 26 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03 – 2011
26 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2011
van de efficiëntste verbranding. Door op het
knopje ASSIST te drukken houdt het systeem
de afwijking ten opzichte van deze top bij. Het
wordt ons nog gemakkelijker gemaakt doordat
het MFD al heeft berekend wat de ‘best eco-
nomy’ instelling is: op de fuel flow meter staat
een blauw driehoekje tot waar we de rode
knop (mengsel) terug moeten halen om het
optimale verbruik te bereiken.
Elektrisch systeem
Naast de motortemperaturen wordt het elektri-
sche systeem weergegeven. We vliegen van-
daag met een toestel met vier elektrische
energiebronnen, twee dynamo’s (Alt 1 & 2)
en twee accu’s (Bat 1 & 2). André-Marie
Ampère geeft ons de hoeveelheid stroom die
door de dynamo’s wordt geleverd. We zien
ook heel duidelijk dat bij het aanzetten van bij-
voorbeeld de pitotbuisverwarming, het ampè-
reverbruik toeneemt. De belangrijkste accu
(Bat 1) wordt in de gaten gehouden en het is
geruststellend om te zien hoe na het starten
van de motor, bij het aanschakelen van de dy-
namo’s, de accu van ontladen met 7 Ampère
en een rood/gele waarschuwing langzaam
gaat laden met 6 Ampère met een witte aan-
duiding. Alessandro Volta houdt de spanning
op onze drie bussen strak in de gaten (essen-
tial, main 1 en main 2). De spanning van de
bussen is ruim boven de 24 Volt van de accu’s
en dat geeft aan dat de dynamo’s spanning le-
veren. In het handboek had ik gelezen dat
main 2 meer spanning heeft dan main 1, wat
hier heel duidelijk af te lezen is.
Brandstof en range
Onder het elektrische systeem staat de status
over onze brandstof. Op basis van de inge-
voerde hoeveelheid aan het begin van onze
vlucht en het verbruik, rekent de computer
achter het MFD uit hoeveel brandstof we nog
aan boord hebben en hoe lang (tijd) en ver
(nautische mijlen) we er mee kunnen vliegen.
Tevens geeft het MFD op deze vlucht weer
hoeveel brandstof er per nautische mijl wordt
verbruikt. In dit geval nogal aan de lage kant in
verband met de beperkte voorwaartse snel-
heid tijdens de stijgvlucht. Deze gegevens wor-
den vervolgens gebruikt op de kaartweergave
om in de vorm van een ring het vliegbereik
van het vliegtuig weer te geven. De ring houdt
rekening met de heersende wind, want met
de wind mee komen we immers een stuk
verder.
Dichtheidshoogte
Onder de brandstof is nog een vak gepro-
grammeerd met de dichtheidshoogte. Op ba-
sis van de gegevens die het MFD uit de Air
Data Computer (ADC) ontvangt berekent het
systeem de dichtheidshoogte en de afwijking
ten opzichte van de standaardatmosfeer. Prak-
DOOR: MICHIEL KLINKSPOOR
know how
Bij traditionele vliegtuigen zitten de meters rechts op het panel gegroepeerd. (Foto: Ruud Vos)
24-27_Digitale cockpit 14-02-11 15:44 Pagina 26