Pagina 21 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03 – 2011

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2011 21
Export gaat goed
Onmiddellijk na de levering van deze vliegtui-
gen wordt de K-8 op de exportmarkt aangebo-
den. In 1998 schaft Egypte 80 vliegtuigen aan,
die door China in kitvorm worden geleverd om
daarna in Egypte geassembleerd te worden.
Daarna worden nog eens veertig vliegtuigen
volledig in Egypte in licentie gebouwd. Ook in
Afrika doet de Hongdu-trainer het goed. Zam-
bia (8), Zimbabwe (12), Tanzania (6), Soedan
(12), Namibië (12) en Ghana (4) schaffen
het model aan.
Recent werden onderhandelingen opge-
start met de Filippijnen en Indonesië over de
levering van een variant van de K-8 die als licht
gevechtsvliegtuig tegen rebellenlegers zou kun-
nen worden ingezet. De Indonesische regering
hoopt natuurlijk het vliegtuig in eigen land on-
der licentie te kunnen bouwen. Eerder al koch-
ten Myanmar (12) en Sri Lanka (6) de Chine-
se trainer, terwijl Venezuela er 36 bestelde en
zeer recent Bolivia voor zes JL8’s tekende.
Betaalbaar
Het succes van de K-8 op buitenlandse mark-
ten heeft verschillende oorzaken. Eerst en
vooral gaat het om een relatief eenvoudige
trainer die, met enkele ingrepen, tot licht ge-
vechtsvliegtuig kan worden omgebouwd. Het
toestel is erg goedkoop (acht miljoen dollar)
en vereist weinig onderhoud. Maar ook politie-
ke redenen spelen een rol. In 2009 besluit de
regering Morales nieuwe vliegtuigen te kopen
voor de Boliviaanse luchtmacht. Deze vliegtui-
gen moeten als trainingsvliegtuig worden inge-
zet, maar zullen ook gebruikt worden om
drugsbendes te bestrijden. In eerste instantie
wil Bolivia de Tsjechische L-159, maar omdat
dit vliegtuig vele Amerikaanse onderdelen be-
vat, weigert Amerika een exportvergunning.
Wanneer Morales zich tot Europa wendt, vol-
gen de Europese regeringen het Amerikaanse
voorbeeld. Uiteindelijk bestelt Bolivia dus zes
Hongdu-vliegtuigen. In Venezuela speelt het-
zelfde verhaal. De regering Chavez wenst Bra-
ziliaanse Super Tucano’s om daarmee de ba-
ses van grote drugsbenden aan te vallen.
Amerika weigert de exportorder te ratificeren
omdat ook in het Braziliaanse vliegtuig Ameri-
kaanse componenten worden gebruikt. Cha-
vez bestelt als gevolg daarvan een veertigtal
Hongdu’s, die hij bovendien mag ruilen voor
Venezolaanse olie.
JiaoLian 8
De Chinese trainer is volledig van aluminium.
Het vliegtuig is gebouwd met een voorziene
levensduur van 8.000 vlieguren. De besturing
gebeurt via conventionele duw-trek systemen,
die elektrisch en hydraulisch worden bediend.
De twee inzittenden nemen plaats in een tan-
demcockpit die erg sterk op die van een ge-
vechtsvliegtuig lijkt. Ze beschikken over Martin-
Baker MK-10L schietstoelen met zero/zero
capaciteit (ze kunnen op de grond en stil-
staand geactiveerd worden). Uiteraard zijn een
ILS en TACAN navigatiesysteem voorzien. Piloot
en copiloot beschikken elk over twee LCD-
schermen. Recente varianten van de JiaoLian 8
zijn ook van een Chinees HUD-systeem
voorzien
Hongdu JiaoLian 8
(Karakorum 8) in het kort
Bemanning 2
Lengte 11,6 m
Spanwijdte 9,63 m
Hoogte 4,21 m
Leeggewicht 2.687 kg
Motor WS-11 (AI 25 TLK)
Brandstoftank 780 kg (intern)
en 390 kg (droptank)
MTOW 4.330 kg
Max snelheid 950 km/h
Klimsnelheid 27 m/s
Vliegbereik 2.250 km
Vliegplafond 13.000 m
Max belasting +7 / -3 g
Bewapening één 23 mm-kanon onder
de romp, vier ophangpunten
onder de vleugel
Het toestel werd door Pakistan en China
ontwikkeld.
Pakistan heeft al meer dan honderd K-8
trainers in dienst.
Het basisontwerp wordt nog steeds gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigtypes.
Venezuela kocht noodgedwongen
36 K-8’s. De helft hiervan is
inmiddels geleverd.
20-21_JL-8 14-02-11 15:42 Pagina 21