Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03 – 2011
20 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2011
Hongdu Aviation Industry is in Nanchang
gevestigd, de hoofdstad van de provincie
Jiangxi. Het bedrijf bestaat al sinds 1951 en is
sinds kort onderdeel van het China Aviation
Industry Corporation II consortium.
Hongdu begint in de tweede helft van de
jaren tachtig van de vorige eeuw in samenwer-
king met Pakistan Aeronautical Complex aan de
ontwikkeling van een jettrainer die de Cessna
T-37’s bij de Pakistaanse luchtmacht moet ver-
vangen. Pakistan en China delen in de kosten
van de ontwikkeling, waarbij Pakistan 25% van
de rekening op zich neemt. Wanneer op 26
november 1990 het eerste prototype het
luchtruim kiest, blijkt dat bij de bouw veel Ame-
rikaanse componenten zijn gebruikt. Zo wordt
de trainer aangedreven door een AlliedSignal
TFE731-2A turbofan. De avionica zijn afkomstig
van Collins en Magnavox. Tussen 1992 en
1996 worden vijftien preproductie-exemplaren
gebouwd, waarvan er zes aan de Pakistaanse
strijdkrachten worden geleverd. Oorspronkelijk
was voorzien dat Pakistan zelf een honderdtal
exemplaren ten behoeve van de luchtmacht in
eigen land zou produceren. Maar uiteindelijk
ziet men af van dit plan en wordt beslist alle
vliegtuigen in China te bouwen.
Amerikaans embargo
In 1989 vaardigt Amerika een embargo tegen
China uit. Alhoewel met het geleverde materi-
aal nog wel de vijftien preproductiemodellen
Chinese laatbloeier
onverwacht exporttopper
DOOR: JOZEF MOLS
typebeschrijving
Een toestel van de Ghanese luchtmacht.
Een door Zimbabwe aangeschafte K-8.
Het gebeurt niet vaak dat een vliegtuigtype ruim negentien jaar
na de eerste vlucht van het eerste prototype opeens een export-
succes wordt. De Hongdu JiaoLian-8, ook bekend als de Karako-
rum-8, valt deze opmerkelijke eer te beurt. De eenmotorige Chi-
nese trainer is volledig van aluminium vervaardigd. Naar kunst-
stof zal dus vergeefs worden gezocht. Ook zijn recente varianten
van het toestel met een Chinees HUD-systeem uitgerust.
kunnen worden afgewerkt, weet men bij
Hongdu dat het vliegtuigontwerp grondig zal
moeten worden aangepast en dat men elders
componenten zal moeten kopen. In 1998
vliegt het eerste nieuwe prototype, ditmaal
aangedreven door een WS-11 motor, een in
China in licentie gebouwde Oekraïense Motor-
sich AI -25TLM turbofan. Het testprogramma
verloopt zo voorspoedig dat snel de eerste
exemplaren kunnen worden afgeleverd. Paki-
stan ontvangt 75 vliegtuigen die er als K-8 Ka-
rakorum bekend staan en genoemd zijn naar
de bergketen die Pakistan van China scheidt.
De Chinese luchtmacht (PLAAF) neemt meer
dan 300 exemplaren voor zijn rekening, die de
verouderde JJ-5’s vervangen.
Hongdu JiaoLian-8
(Karakorum 8)
20-21_JL-8 14-02-11 15:42 Pagina 20