Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2024

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2024 49
de eerste 777 komt nu in juli binnen als de eerste Airbus A350-900’s
(van 65 in bestelling – RS) worden afgeleverd.” Emirates stelt optimis-
tisch dat het elke maand vier Triple Sevens kan ombouwen.
VLEUGELS
Naast de zesjaars C-checks ondergaan de A380’s nog meer beurten. In
de hangar stond naast de EUH tijdens ons bezoek de EDK, die voor een
twaalfjaarscheck binnen was. Hiervoor trekt Emirates 110 dagen uit. “We
hebben nog veertien A380’s in opslag staan op DWC. Die moeten alle-
maal een twaalfjaarsbeurt krijgen”, zegt Ahmed Safa, directeur van Emi-
rates Engineering.
Een apart project zijn de vleugelreparaties. De vleugels van de A380 ver-
toonden tien jaar terug binnenin al haarscheurtjes, waarop Airbus een
groot project opstartte. Nu blijken er in de achterste vleugelbalk (outer
rear spar) tussen de twee motoren ook scheurtjes te zitten. “Dat heeft te
maken met de langdurige opslag tijdens de coronacrisis en een bepaald
chemisch proces in het speciale aluminium. Omdat de vliegtuigen zo
lang aan de grond hebben gestaan, hebben zich haarscheurtjes ge-
vormd. Elke A380 moet iedere drie jaar worden gecontroleerd”, zegt
John Walker, vicepresident onderhoud.
Omdat Emirates in Dubai al druk genoeg is, heeft de airline het werk uit-
besteed. Geregeld gaan A380’s terug naar Airbus, dat de vleugels in
Toulouse en Teruel (Spanje) repareert. Ook GAMECO in Beijing repa-
reert de vleugels. Lufthansa Technik voert in Manilla C-checks uit en
heeft recent een nieuw contract gekregen voor nog eens 23 checks.
NIEUWE BAR
Emirates is van plan de A380 nog zeker tot 2041 in dienst te houden.
“Zo lang als het structureel mogelijk is”, zegt Ahmed Safa. Dat is dus nog
zeventien jaar. In de tussentijd krijgen de A380’s nog een keer een cabi-
ne-upgrade. “We zijn nu bezig met fase 1, maar in fase 2 zit een nieuw
inflight entertainment-systeem. We willen binnen twee jaar iets hebben
dat zonder moeite in het huidige systeem en de bestaande stoelen is te
integreren, al zullen we op een bepaald moment ook de stoelen gaan
vervangen.”
“Ook werken we aan een nieuwe versie van de bar en de lounge. We
hebben al diverse ontwerpen gemaakt. Er is daar zoveel ruimte die we
tot nu toe niet benutten. Je kunt dingen op de wanden projecteren. Het
idee is dat de bar interactiever moet worden,” aldus Safa.
Emirates heeft tot dusver drie A380’s gesloopt, terwijl nog eens drie op
de nominatie staan voor sloop. Het gaat om de oudste en zwaarste toe-
stellen, waarvan vooral het landingsgestel en de motoren belangrijke re-
serveonderdelen vormen. De alleroudste in de vloot, voormalig testvlieg-
tuig MSN007 of de A6-EDF, ontloopt dit lot, want zij heeft net voor de
coronacrisis bijna alle checks gehad en verkeert in goede conditie.
Uiteindelijk verwacht John Walker dat Emirates straks permanent 95 Air-
bus A380’s beschikbaar heeft voor de dienstregeling. De overige tien tot
twaalf stuks zullen tijdelijk buiten gebruik zijn vanwege regulier onder-
houd en de vleugelreparaties.
Drukte in het gedeelte waar Premium Economy wordt ingebouwd.
46-47-48-49_ekinterieur.indd 49 18-01-2024 15:12