Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 9
INTERNATIONAAL AIRBUS HELICOPTERS
AVIAM LEASING
AviaM Leasing, het moederbedrijf van de IJs-
landse vrachtmaatschappij Bluebird Nordic,
heeft opnieuw twee Boeing 737-800’s aange-
schaft voor ombouw tot vrachtvliegtuig. Beide
vliegtuigen zijn inmiddels overgevlogen naar
China voor aanpassing bij de Shandong Air-
craft Engineering Company Limited (STAECO)
in Jinan. De Bluebird-vloot zal de komende ja-
ren met in totaal 25 vrachtvliegtuigen worden
uitgebreid. n
AERONAUTICAL ENGINEERS, INC.
Ombouwspecialist Aeronautical Engineers, Inc. (AEI) heeft een nieuwe ombouworder op zak
voor twee Boeing 737-800SF (Special Freighter) vrachtvliegtuigen. De order werd geplaatst
door het Singaporese Transcend Aero Services (Transcend). Met de ombouw van de eerste
737 is inmiddels een begin gemaakt. De tweede Boeing zal in maart 2023 worden aange-
past bij de vestiging van Commercial Jet in Miami. De Boeings bieden na ombouw plek aan
11,5 standaardcontainers met een maximale vrachtcapaciteit van 23.904 kg en een vliegbe-
reik van 2.100 nm (3.889 km). n
AIR NEW ZEALAND
Air New Zealand heeft een samenwerkingsovereen-
komst gesloten met zowel Eviation, Beta, VoltAero
als Cranfield Aerospace om in 2026 emissievrije de-
monstratievluchten mogelijk te maken. De vier part-
ners vertegenwoordigen een combinatie van elektri-
sche, groene waterstof en hybride vliegtuigen. Ze
zullen de komende jaren samenwerken met Air New Zealand om zich te concentreren op de
ontwikkeling van de technologie en bijbehorende infrastructuur die nodig zijn om het vliegen
met deze vliegtuigen in Nieuw-Zeeland mogelijk te maken. De partnerschappen houden te-
vens in dat Air New Zealand een ‘intentieverklaring tot bestelling’ ondertekent om in eerste in-
stantie drie vliegtuigen aan te schaffen, met verdere opties voor twintig, van een of meer van
de partners die aan een evaluatieproces worden onderworpen. n
AIRBUS
H130
Falcon Aviation Services uit Abu Dhabi
heeft getekend voor de aankoop van vijf
eenmotorige H130 helikopters. FAS voert
al vanaf Al Bateen Executive Airport en
Dubais Al Maktoum International Airport
met meerdere zakenjets en helikopters
VIP-chartervluchten uit. Ook wordt gevlo-
gen in opdracht van oliemaatschappijen.
Daarnaast worden Search and Rescue-
vluchten uitgevoerd en onderhoud ge-
pleegd voor meerdere klanten. n
H145
Het Georgische ministerie van Binnen-
landse zaken heeft drie H145’s besteld.
Het eerste toestel moet in mei 2024 ge-
leverd worden, de overige twee tegen het
eind van dat jaar. De nieuwe helikopters
zullen worden ingericht voor brandbe-
strijding en bergreddingsmissies, waarbij
de H145 de ‘capaciteit heeft om politie-,
transport- en zoek- en reddingsoperaties
uit te voeren’. Het contract omvat ook het
verzorgen van opleidingen voor piloten
en ingenieurs, de levering van reserveon-
derdelen en een fabrieksgarantie van drie
jaar. Als onderdeel van het contract zal
de Georgische regering een bestaande
AS332 L1e Super Puma terugleveren die
ze al een aantal jaren in dezelfde functie
heeft gebruikt. n
AVENSIS A330 VRACHTLIFT
AELF FlightService heeft een eerste Class E A330-200 ontvangen na de Medius-modificatie
van Avensis Aviation en verwacht binnenkort een tweede aangepast toestel van dit type. De
in 2014 gebouwde Airbus werd bij het Britse Avensis voorzien van een omkeerbare conver-
sieoplossing die het snel laden van gepalletiseerde en gecontaineriseerde vracht mogelijk
maakt zonder dat daarvoor een grote vrachtdeur nodig is. Volgens Avenis is de Medius Elev-
conversie-oplossing de eerste in zijn soort met ingebouwde voor- en achterliften op de vloer
van het hoofddek. n
A400M
Een team van de Duitse regering/industrie heeft
een eerste lancering uitgevoerd van een Airbus Do-
DT25-drone die door een A400M-Atlas in de lucht
werd gelanceerd als onderdeel van de ontwikkeling
van het Frans/Duits/Spaanse Future Combat Air Sy-
stem (FCAS). De Do-DT25 demonstratordrone werd
naar voren gericht gelanceerd vanaf rails via de laad-
klep van een A400M van de Luftwaffe. Tijdens de
test werd de demonstrator, terwijl deze weggleed en de motor werd gestart, bestuurd door
een operator aan boord van de A400M. Daarna werd de controle overgedragen aan een
grondstation in de Todendorf-bergketen aan de Baltische kust. Deze leidde de drone vervol-
gens naar een veilige landing. De A400M zal naar verwachting dienen als ‘moederschip’ en
tot twaalf zware of vijftig kleine UAV’s kunnen lanceren om als aanvulling naast het bemande
vliegtuig te fungeren. Hoewel ze ontwikkeld zijn voor een hoge mate van automatisering, blij-
ven ze onder controle van een operator. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 9 17-01-2023 09:33