PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 63
hij bij een bommenwerpersquadron aan de Baltische zee geplaatst. Tij-
dens een nachtelijke operatie in juli 1915 werd zijn vliegtuig neerge-
schoten, waarna het explodeerde. Hierbij verloor De Seversky zijn rech-
terbeen. Met speciale toestemming van de tsaar keerde hij terug in
militaire dienst en schoot als jachtvlieger dertien Duitse vliegtuigen neer.
Dat leverde hem een van de hoogste Russische decoraties op.
In september 1917 werd De Seversky als vicevoorzitter van een luchtvaart-
missie van de marine via Frankrijk naar de VS gestuurd. Toen in Rusland de
Oktoberrevolutie uitbrak, besloot hij om in de VS te blijven, waar hij onder
generaal ‘Billy’ Mitchell voor de Army Air Service ging werken als consulting
ingenieur. De Amerikaanse regering kocht in 1922 een groot aantal pa-
tentrechten. Een daarvan was voor een bommenrichter van De Seversky,
wat hem 50.000 dollar opleverde. Met dat bedrag richtte hij zijn eerste
luchtvaartbedrijf op: Seversky Aero Corporation. Met dit bedrijf had hij weinig
succes en in februari 1931 richtte hij onder een iets gewijzigde naam een
nieuw bedrijf op: Seversky Aircraft Corporation. Hij was er president, hoofd-
ontwerper en testpiloot. Met voldoende financiële steun kon hij op beperkte
schaal beginnen met het ontwerpen en construeren van vliegtuigen.
Een ontmoeting tussen De Seversky en Alexander Kartveli leidde tot een
vruchtbare samenwerking. Kartveli, net als De Seversky een Rus van Ge-
orgische origine, was niet teruggekeerd naar het Russische rijk tijdens
een missie in Frankrijk. Om aan de kost te komen en te kunnen stude-
ren, werkte hij als circusartiest en gaf hij wiskundelessen. Na het beha-
len van een graad in luchtvaart en elektrotechniek deed hij ontwerp- en
ontwikkelingswerk bij verschillende Franse vliegtuigfabrikanten. In juni
1927 ontmoette Kartveli de miljonair Charles Levine in Parijs, die hem
overhaalde om in Amerika voor zijn Columbia Aircraft Corporation te ko-
men werken. Die samenwerking was van korte duur, waarna Kartveli‘s
capaciteiten hem een positie bij de Fokkerfabrieken te New Jersey be-
zorgden. Na een ontmoeting met De Seversky vroeg deze hem om zich
bij hem te voegen als hoofdingenieur. Al snel was hij verantwoordelijk
voor alle ontwerpen.
EERSTE SUCCESSEN
Het eerste ontwerp van Seversky was een driepersoonsdrijvervliegtuig
met een stermotor. De dunne vleugel had een rechte voorrand en de
achterrand was elliptisch. Een variant van die succesvolle vleugel zien we
Bijschrift
??
? ?
??
??
Twee P-35’s van de Zweedse luchtmacht. Zweden bestelde er 120.
De Seversky (met echtgenote) in zijn eerste ontwerp: de SEV-3.
62-63-64-65_thunderboltp-47.indd 63 17-01-2023 09:49