Pagina 61 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 61
DILEMMA’S…
Maar toen was daar dus die net zo goed spectaculaire noodlanding. De
schade aan het toestel was groot. Met onder andere een beschadigde
voorste en achterste ligger, maar ook een verbogen middensectie. Daar-
bij was er sprake van een lange lijst te vervangen onderdelen en voorts
de offerte voor de reparatiearbeid door Van Den Bos Aviation. Er ont-
stond een dilemma. Moet er met de door de verzekering uit te keren
schadepenningen een afgebouwde kit gekocht worden? Of een donor-
machine om met de onderdelen daarvan de High Lady te repareren? Of
de benodigde onderdelen nieuw bestellen bij fabrikant Supermarine Air-
craft? De eerste optie viel af, omdat het niet meer mogelijk is om een in
het buitenland afgebouwde en geregistreerde kit in Nederland te impor-
teren. En de laatste twee opties waren risicovol: het gaat vaak om moei-
zaam verkrijgbare – en ook net weer andere, want updated – onderdeel-
specificaties. Alles ongewis. En sowieso een brug te ver.
CANADA
En toen, zoals dat gaat in spannende verhalen, was er een doorbraak.
En wel in de vorm van een bericht van Chad Faykuss, technisch specia-
list van Supermarine Aircraft. Faykuss vertelde dat er in Canada, in Echo
Bay in Ontario, sprake zou zijn van een meneer Dan Springer, Spitfire-
liefhebber en ooit zelfs eigenaar van een te restaureren echte Spitfire
die door een hangarbrand verloren was gegaan. Waarna deze Springer
in 2012 – hij was destijds 70 – op aanraden van weer een andere Spitfi-
re-crack een kit van Supermarine Aircraft Mk 26B had gekocht. Gaande-
weg de jaren bleek Springer echter steeds minder tijd te hebben. Onder
andere door drukte in zijn eigen vliegtuigonderhoudsbedrijf. Toen daarna
ook nog COVID toesloeg en er in de VS bovendien een strengere wet
voor vliegers van 80+ van kracht werd, inmiddels Springers eigen leef-
tijd, besloot hij tot verkoop. En zo kwam deze kit-81 van SuperMarine
Aircraft Mk 26B bij ‘gelegenheidsmakelaar’ Chad Faycuss op de markt.
En die dacht meteen aan de mannen van Stichting Project Spitfire, die
na ampel beraad besloten in te gaan op de propositie.
OVERLEG MET ILT
Het was voor Project Spitfire eerst zaak om uit te vinden of de machine in
dit bouwstadium geaccepteerd en toegelaten zou worden in Nederland.
Vandaar het verzoek om foto’s van de Supermarine in aanbouw te krijgen,
zodat die konden worden gedeeld met de mensen van Inspectie Leefom-
geving en Transport (ILT). Met succes, want de machine werd aan de
hand daarvan inderdaad geaccepteerd als ‘nog af te bouwen bouwpakket’.
Zij het ‘onder toezicht van een geautoriseerd grondwerktuigbouwkundige’.
Hierna kon concreet overleg met de verzekeraar over het schadebedrag
plaatsvinden. Toen ook hierin voldoende duidelijkheid kwam, reisden Je-
roen van den Berg, voorman van Stichting Project Spitfire, en Victor Tel-
kamp, bestuurslid Vliegtechnische zaken, af naar Canada.
ONDERHANDELEN
Bij de onderhandelingen met Springer speelden nu ook andere factoren
een rol. Zo moest er bij de prijsbepaling rekening worden gehouden
met 21 procent btw, 7 procent invoerrechten en dus de kosten voor af-
bouw van het toestel. De onderhandelingssfeer tussen Project Spitfire
en Springer was gelukkig goed, liefhebbers onder elkaar, en bovendien
bleek Springer veel bevriende Nederlandse contacten te hebben. Daar-
door werd in goede luim een gunstige overeenkomst bereikt. De Super-
marine zal door Springer transportklaar worden gemaakt, waarbij ernaar
wordt gestreefd om de oversteek per luchtvracht te laten geschieden.
NOG EEN HIGH LADY…
Eenmaal in Nederland zal de Supermarine Spitfire in de stijl van de Spit-
fire van de Nederlandse oorlogsvlieger Jan Leendert Plesman, zoon van
KLM-oprichter Albert Plesman, worden gespoten. Plesman was piloot
binnen het Nederlandse ‘322 RAF-Squadron’, maar werd tijdens WOII uit
de lucht geschoten. Het vliegtuig zal dan tevens de toenmalige naam
van dat vliegtuig krijgen: ‘Prinses Beatrix’. Een brief met het verzoek om
dat te mogen doen, verstuurde Van den Berg naar die andere High La-
dy: Hare Majesteit, daar op Drakensteyn. Een verzoek dat door de prin-
ses zelfs zeer werd gewaardeerd en derhalve toegestaan!
TERUGKOOP
En wat gebeurt er eigenlijk met het Supermarine-wrak? Welnu: dat zal
door de stichting voor een bescheiden bedrag van de verzekering wor-
den teruggekocht en na het overzetten van het een en ander worden
opgeslagen in een container. Vooralsnog met de bedoeling het toestel
met veel geduld stapje voor stapje te repareren. En weer luchtwaardig te
krijgen. Inderdaad: een meerjarenplan.
Bijschrift
??
? ?
??
??
De High Lady met een prinses op de neus.
60-61_spitfire20.indd 61 17-01-2023 09:48