Pagina 58 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

58 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
BELEVENISSEN Door: David Bakels – Foto’s: Afrika-gezelschap
Met als hoogtepunt een prachtige lenticularis toen we bij de Atlantische
kust aankwamen.”
GRENZEN OVERSTEKEN
Coen: “Het luchtruim boven zuidelijk Afrika is slechts ten dele geleid. Ra-
dioverkeer idem. Het credo luidt: you are on your own. In ‘Cowboy
County’ zoals ze dat in Zuid-Afrika noemen. Oftewel: zoek het zelf lekker
uit. Zie maar. Vlieg maar. Sky Demon werkte uitstekend, want veel kerk-
torens of navigatiepunten kwamen we onderweg toch al niet tegen.
Sterker nog: we vlogen soms drie uren achtereen over alleen woestijn.
Pure, ongerepte natuur.”
Hans: “Omdat we vier landen aandeden, betekende dat ook vier grens-
overgangen. Dus elke keer landen op een door de airfield-directory aan-
gegeven veld. Vervolgens taxiën naar ‘arrivals’, uitstappen, waarna het
vliegtuig en wijzelf door douane en immigratiedienst werden gecontro-
leerd. Daarbij werd soms ook gebruik gemaakt van honden, getraind op
het vinden van drugs en ivoor. Na ‘clean’ bevonden te zijn, krijg je in een
kleine cabine de nodige stempels in je papieren. Vervolgens wandel je
er via ‘departures’ met ook weer een eigen kantoortje, alsmede nóg een
paar stempels, weer uit. Daarna doodleuk langs beide gebouwtjes terug-
wandelen naar de vliegtuigen en opstijgen. Op het randje van hilarisch,
maar intussen bloedserieus. En daarom ook elke keer weer spannend.
Over Kuifje gesproken…”
DENSITY ATTITUDE
Coen: “Waar je dus serieus rekening mee moet houden, is het opstijgen
op hoger gelegen velden. En dat zijn er nogal wat. De density attitude bij
4.000 voet veldhoogte, 32 graden Celsius, en een QNH van 1010 is
dan ongeveer 7.500 voet. Dat brengt met zich mee dat onze Cessna
182 met volle tanks, passagiers en bagage nauwelijks van de grond
komt als je niet genoeg baanlengte hebt. En als je eenmaal in de lucht
bent en hoogte wilt winnen, dan vergt dat al spiralend heel wat cirkels
van 360 graden. Juist dít soort exercities vormden een leerzame uitda-
ging. En jawel: wij zijn intussen allemaal best wel ervaren piloten. Vier
van ons vliegen gemiddeld zo’n 100+ uren per jaar.”
VLIEGEN BOVEN AFRIKA
“Vanwege de gunstige weersomstandigheden hadden we boven de ver-
schillende landschappen geen grote meteorologische overgangen”, ver-
volgt Coen. “We vlogen daarom steeds op 2.000 voet AGL en gezellig
dicht bij elkaar met de vliegtuigen. Wanneer er al iets van turbulentie
voelbaar werd, bijvoorbeeld boven of tussen heuvels of bergen, dan wa-
ren die van dien aard, dat je er eenvoudig op kon reageren. We hadden
door die vlieghoogte bovendien het mooiste rondzicht op vaak zeer bij-
zonder gevormde en fantastisch gekleurde landschappen. Rode zand-
duinen, gele vlakten, groene wouden en blikkerende rivieren. Met name
boven het grensgebied Namibië-Angola. Ook vlogen we boven de Fish
River Canyon, de Sossusvlei, de Caprivi Strip en over de Victioria Falls.
Adembenemend allemaal.”
Hans: “Over leerzaamheid gesproken: zelf ben ik gefascineerd door
snelheid. Met name wanneer we op zeer lage hoogte vliegen. Wat doet
dat met een mens? En het vliegtuig? Ik heb tijdens deze trip een paar
keer met 110 kts en de elevator-trim op ‘up’ op zo’n anderhalve meter
boven de grond van een drooggevallen rivierbedding gevlogen. Je zintui-
gen worden overvoerd, waarmee je brein iets moet qua vliegen en con-
trols. Gewoon verschrikkelijk gaaf! Het devies is dan voor alles: concen-
tratie! Ik zeg erbij dat ik dat steeds deed in overleg met onze begeleider
– safety-pilot – die de terreinen kende en zo nodig kon assisteren.”
BRANDSTOF
Het gezelschap overnachtte over het algemeen op plekken met facilitei-
ten op het gebied van brandstof. Waarbij voor het aftanken van de vlieg-
tuigen het gebruik van een handpomp geen bijzonderheid was.
“We tankten op langere trajecten ook weleens onderweg. En op plekken
waar geen faciliteiten waren, zoals in Twyfelfontein. Onze gids had er
dan voor gezorgd dat daar-en-daar en dan-en-dan een pick-up met een
brandstoftank met pomp achter in de bak gereedstond. Het schijnt in
werkelijk afgelegen gebieden ook wel te gebeuren dat er ergens in de
wildernis domweg een vat vliegtuigbenzine onder of bij een goed her-
56-57-58-59_vliegeninafrika.indd 58 17-01-2023 10:00