PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 57
En hoe zit het met brandstof? Survivalkits mee? Noodvuurpijlen? Vragen,
vragen, vragen…
Welnu: voor de meeste van dat soort zaken en ook de praktische uitvoe-
ring en begeleiding van het avontuur werd door het tien man en vrouw
sterke gezelschap uiteindelijk een beroep gedaan op het bedrijf Bush-
pilot Adventures in Pretoria. Een Self Fly Safari-organisatie die behalve de
behulpzaamheid bij de verschillende formaliteiten ook voor de drie
vliegtuigen – een Cessna 182 en twee Cessna’s 206 – en een begelei-
der, annex safety pilot, zorgde. Het bedrijf nam voorafgaande aan de reis
ook reeds een aantal formaliteiten uit handen.
Het aantal deelnemers aan deze 17-daagse Afrikareis bedroeg uiteinde-
lijk negen personen: zeven mannen en twee vrouwen. De vliegtocht zou
vanuit Zuid-Afrika naar Namibië, Zimbabwe, Victoria Falls en ten slotte
via Botswana weer terug naar Zuid-Afrika leiden, met een reisafstand van
3.500 Nm (ongeveer 6.500 km), die in negen dagen zou worden ge-
daan bij zo’n vier tot zes uren vliegen per dag.
BELANGRIJKE VOORBEREIDING
Wie in Afrika wil vliegen, dient allereerst te zorgen voor het valideren van
zijn vliegbrevet. Dat betekent met goed gevolg een proeve van be-
kwaamheid afleggen. Coen: “Er zijn twee soorten validatie mogelijk. Een-
tje van 28 dagen of eentje met een geldigheidsduur van vijf jaar. De
meesten van ons kozen voor de 28-dagen-validatie, ook al omdat daar-
voor geen schriftelijk Airlaw-examen is vereist. Zou je namelijk die speci-
fieke Zuid-Afrikaanse vijfjarenvalidatie niet halen, dan moet je zeven da-
gen wachten voordat je een nieuwe poging kunt wagen.”
Hans: “De verplichte briefing ging over wetenswaardigheden op het ge-
bied van airlaw, density-attitudes en special areas, dus kennis van bijzon-
dere gebieden zoals vliegveld Johannesburg. Voor elk onderwerp een
apart klasje. De voorbereidingen en aanmeldingen daarvoor kun je al in
Nederland doen. Een aanrader, want het kost je ter plekke anders meer-
dere dagen extra vanwege de doorlooptijd van het heen-en-weer sturen
van de formulieren. Zuid-Afrika is, anders dan je denkt, namelijk buiten-
gewoon precies met formaliteiten, formulieren en stempels.”
Coen: ”Het praktijkgedeelte doe je ter plekke. Voor onze 28-dagen-vali-
datie volstond een ‘basic competency check flight’. In het geval van die
vijfjarenvalidatie zou je zelfs een volledige prof-check met stalls, unusual
attitudes en een cross-country zonder GPS moeten afleggen.”
JAARGETIJDEN EN WEER
Hans: “Ten tijde van ons vliegavontuur was het in Zuid-Afrika nog net
geen regentijd. Die zou een week of twee later pas beginnen. Rustige
weersomstandigheden, kortom. Sommigen onder ons hadden het met
het oog op het trainen van hun vliegvaardigheden ook niet erg gevon-
den om wat uitdagender omstandigheden mee te maken. Wat dat aan-
ging moesten we het doen met één zware regenbui boven Namibië.
Bijschrift
??
? ?
??
??
56-57-58-59_vliegeninafrika.indd 57 17-01-2023 10:00