52 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
HISTORIE Door: Jozef Mols
DE DOUGLAS DF 151
IN HET KORT
Bemanning 4
Aantal plaatsen 32 passagiers
Lengte 21,3 m
Hoogte 7,47 m
Spanwijdte 28,86 m
Leeggewicht 7.854 kg
MTOW 12.927 kg
Motor 2 x Wright SGR-1820G-2
(elk 1.000 pk)
Kruissnelheid 257 km/h
Maximale snelheid 288 km/h
Vliegbereik 5.311 km
Plafond 4.235 m
gezet voor luchtfotografie en cartografie in Jakoetsië, dat ook wel be-
kendstaat als de Republiek Sacha. Dit deelgebied van de Sovjet-Unie
beslaat ongeveer achttien procent van de totale oppervlakte van de
Unie, is nagenoeg zo groot als Indië en werd wegens het barre klimaat
nooit eerder grondig in kaart gebracht. De Amerikaanse vliegtuigen leve-
ren er een schitterend werk. Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog
transporteren de DF’s personeel, uitrusting en proviand in de toendra
waar een fabriek wordt gebouwd voor de productie van strategische
voorraden tin. In 1943 worden de vliegtuigen ingezet om materiaal over
te vliegen naar Siberië, met het oog op de aanleg van een nieuw vlieg-
veld dat moet dienen voor de levering van Amerikaans wapentuig aan
de Russische strijdkrachten.
De vliegtuigen worden in 1946 uit dienst genomen wanneer de wapen-
leveringen via de Alaska-Siberië-route ophouden. Ondanks het feit dat
slechts vier exemplaren van de Douglas DF werden gebouwd, waarvan
er twee deelnamen aan het oorlogsgebeuren, hebben de toestellen dus
wel degelijk hun steentje bijgedragen aan de verdediging van het ooste-
lijk front. De ervaringen die met de Douglas DF werden opgedaan, zou-
den later ook Russische fabrikanten zoals Beriev van pas komen.
De DF diende als inspiratie voor de Kawanishi H8K.
… net als het OA-5-amfibievliegtuig.
Deze DF werd naar Japan geëxporteerd.
50-51-52_douglasdf.indd 52 17-01-2023 09:45