50 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
Begin jaren dertig ontwerpt het Amerikaanse bedrijf de Douglas XP-3D-
vliegboot, bedoeld voor militaire verkenningsvluchten. Daarna volgt het
OA-5-amfibievliegtuig, bestemd voor het leger. De Amerikaanse strijd-
krachten zien echter beide modellen niet zitten. Douglas moet dus dure
researchkosten afschrijven en hoopt dit te doen door de opgedane ken-
nis te gebruiken bij de ontwikkeling van een civiele vliegboot: de Dou-
glas DF.
Douglas neemt het vleugelontwerp van de XP-3D over en combineert
dit met een volledig nieuw ontworpen romp. In civiele uitvoering biedt
de DF onderdak aan 32 passagiers (of zestien passagiers in slaapcabi-
nes). De passagiers nemen plaats in compartimenten met elk acht stoe-
len (of vier bedden). Elk compartiment is voorzien van vier vensters
waarvan er twee ook gebruikt kunnen worden als nooduitgang. De com-
partimenten kunnen van elkaar gescheiden worden door middel van
waterdichte schotten. Het vliegtuig wordt aangedreven door twee Wright
Cyclone-stermotoren van elk 1.000 pk. Daarmee zou het toestel een
vliegbereik hebben van ruim 5.300 km bij een kruissnelheid van 257
km/h. Op veel gebieden overtreft de DF zijn concurrenten en is het
vliegtuig zijn tijd vooruit. De aluminium structuur van de vleugels wordt
De tweede helft van de dertiger jaren werd gekenmerkt door een steeds groeiende populariteit van
watervliegtuigen voor passagiersvervoer. Denk bijvoorbeeld aan de Pan Am Clippers en de vliegboten
van Martin en de Dornier. Ook Douglas wilde een graantje meepikken op deze markt, zij het dan eerder
uit noodzaak.
DOUGLAS DF
HISTORIE Door: Jozef Mols
50-51-52_douglasdf.indd 50 17-01-2023 09:45