Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 5
Vliegen is in de regel veilig. Dat blijkt ook weer uit
het jaaroverzicht van 2022, dat achter in deze edi-
tie van Piloot en Vliegtuig staat. Dat gaat over de
grote luchtvaart, of in elk geval over vliegtuigen
voor minimaal veertien passagiers. Wie goed leest,
zal het opvallen dat er tussen de 22 beschreven
ongelukken slechts twee staan waarbij inzittenden
van een groot verkeersvliegtuig omkwamen. Bij
een van die twee, meteen ook het ernstigste geval
van 2022, wordt vermoed dat het om een bewus-
te actie van een piloot ging.
Terwijl we dit februarinummer afronden, is in Nepal
de moed opgegeven dat er tussen de wrakstukken
van een gecrashte ATR 72 nog overlevenden te
vinden zijn. Tóch weer een ernstig ongeval, al zo
snel in het nieuwe jaar. De statistieken wijzen ge-
lukkig uit dat er de afgelopen decennia steeds min-
der ongevallen waren, terwijl we met elkaar veel
méér zijn gaan vliegen.
Vliegveiligheid wordt sterk bepaald door de mense-
lijke factor: opleiding, voorbereiding, concentratie,
communicatie, gezondheid etc. Natuurlijk is er ook
een technische component, maar zelfs daar kleeft
vaak het menselijk handelen aan. Denk aan nalatig-
heid of onzorgvuldigheid rond het onderhoud, of
de verkeerde reactie van de piloot op een manke-
ment.
Er zijn mensen die zich vanwege de kans op een
ongeluk niet in een vliegtuig wagen. Niet in een
Boeing 737 en niet in een Cessna 172. En dat ter-
wijl vliegen dus echt steeds veiliger wordt. Lees het
pilot report over de TBM 960 en je struikelt over
de afkortingen van de talloze veiligheidssystemen.
Aan de andere kant zijn er de avonturiers, waarover
we vanaf pagina 56 schrijven. Voor hen zorgt het
vliegtuig juist voor de ultieme reisbeleving. Ze rei-
zen per intercontinentale lijnvlucht naar zuidelijk
Afrika om daar ruim twee weken eigenhandig te
‘bush-vliegen’.
Je kunt tegenwoordig ook piloot zijn terwijl je met
beide benen op de grond blijft. En dan gaat het
niet over flightsimulators. In ‘On the job’ spreken
we met luchtmachtvlieger Martin, die vanaf een
cockpit op de grond de onbemande Nederlandse
MQ-9’s aanstuurt. Al gingen daar wel heel wat ja-
ren vliegen in de lucht aan vooraf…
Uiteindelijk staat het eenieder vrij om zich te laten
vliegen, zelf te vliegen of helemaal niet te vliegen.
Het leesadvies voor de Piloot & Vliegtuig is: bij
voorkeur vanuit de eigen luie stoel.
Veilig vliegen
Ter land
of liever
in de
lucht?
26 Ombouw Airbus A340 Tweede leven als vrachtvliegtuig
30 Uitgediend bij NASA DC-8 en 747 worden vervangen
46 Skyryse FlightOS Helikopterlessen met een iPad
48 Al veilig genoeg? Zijn accu’s bestand tegen een crash?
Pilot report
16 Daher TBM 960 Nieuwste lid van de TBM-familie
Status report
34 Boom Overture Toch nog een motorleverancier
Typebeschrijving
28 ENEAR Pillan II Gemoderniseerde Chileense trainer
29 SIBO 100 en 200 Iraanse vliegtuigen in Venezuela
45 Sierra en Cougar Australische tweezitter en vierzitter
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Steven van den Berg
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
s.vandenberg@eisma.nl
46Als het aan Skyryse-oprichter
Mark Groden ligt, behoren dure heli-
koptervlieglessen binnenkort tot het
verleden. Dankzij het door zijn bedrijf
ontwikkelde FlightOS kan iedere leek
na een half uurtje trainen met behulp
van twee iPads veilig met een Ro-
binson R44 op pad. Complexe bestu-
ringshandelingen zijn dan niet meer
aan de orde. Het Amerikaanse con-
greslid Julia Brownley (70) probeerde
FlightOS al uit.
56 Vliegen in Afrika. Dat is toch echt wat anders dan met
je vliegtuig een uitsmijter op Texel halen, of een tosti op Teuge.
Ook vliegtripjes naar België, Duitsland of Denemarken komen
niet in de buurt. “Het ging ons om de uitdagingen en verlok-
kingen van het besturen van een vliegtuig onder de meest
uiteenlopende omstandigheden”, vertelt een van de initiatief-
nemers. Ze hebben bepaald geen spijt van het avontuur.
Door: Steven van den Bergwww.pilootenvliegtuig.nl
66 Bijna traditiegetrouw blikken we in februari terug op
de vliegveiligheid van het voorgaande jaar. In een jaarover-
zicht zetten we alle veertien dodelijke ongevallen van 2022
op een rij, aangevuld met acht ongevallen bij niet-commer-
ciële vluchten. De slachtoffers waren overigens niet altijd
inzittenden van het vliegtuig. Het aantal van veertien fatale
ongevallen was iets hoger dan in 2021, toen er wereldwijd
veel minder werd gevlogen.
04-05_inhoud.indd 5 17-01-2023 14:08