Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 49
test te zien was. De overheadmassa die ontworpen was om de vleugel-
structuur, rotor en accu’s na te bootsen, bleek te veel van het goede
voor de romp waardoor deze desintegreerde met alle gevolgen van
dien. Volgens de onderzoekers moeten ontwerpers van eVTOL’s dan ook
meer rekening houden met het structurele gewicht en de verdeling
daarvan.
De testgegevens zullen worden gebruikt om modelleringstechnieken te
verfijnen en worden gerapporteerd aan de AAM-gemeenschap zodat de-
ze daar kunnen worden besproken.
De gegevens worden verder gebruikt als basis voor het evalueren van
mogelijke testomstandigheden en configuraties die nodig zijn tijdens
een valtest van een tweede Lift+Cruise-testconcept, die voor eind 2023
gepland staat.
VALTEST
Vrijwel gelijktijdig werd door wetenschappers van het Amerikaanse Nati-
onal Institute for Aviation Research (NIAR) in samenwerking met eVTOL-
ontwikkelaar Beta Technologies de allereerste valtest van een accupack
uitgevoerd. Het doel van deze test was het bestuderen van de veiligheid
van een eVTOL in het geval van een noodlanding. De studie werd ge-
sponsord door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA en maakt deel
uit van een doorlopend programma voor de evaluatie van de crashbe-
stendigheid dat gericht is op de veiligheid van inzittenden. Voor dit on-
derzoeksprogramma zal NIAR de crashbestendigheid evalueren van
eVTOL-accupakketten en hun behuizing nadat ze van een hoogte van
15 m zijn gevallen. Het betreft hetzelfde soort testen die voor traditione-
le vliegtuigen en helikopters zijn vereist voor brandstoftanks.
Lithium-ion-batterijen, die in zowel eVTOL-vliegtuigen als in elektrische
wegvoertuigen en de meeste consumentenelektronica worden gebruikt,
hebben geen goede reputatie als het om veiligheid gaat. Hoewel het
zelden voorkomt, is bekend dat lithium-ion-batterijen vlam vatten en
zelfs ontploffen in wat bekend staat als een oververhittingsgebeurtenis.
Verschillende factoren kunnen leiden tot oververhitting, zoals schade aan
een accu of blootstelling aan gevaarlijk hoge temperaturen.
Hoewel de droptest tot geen enkele schade leidde aan de accustack of
de behuizing, werden de uitkomsten met de nodige spanning tegemoet
gezien. Want het Amerikaanse Beta Technologies, dat zowel de Alia 250
eVTOL als de ondersteunende oplaadinfrastructuur ontwikkelt, was on-
bedoeld al ‘ervaringsdeskundige’. De start-up kreeg in de loop van 2022
te maken met het vlamvatten van een deel van een accuset dat nog
niet uitgebreid was getest. Dat gebeurde in een zeecontainer bij het be-
drijf in Burlington. Dit pakket was niet bedoeld voor installatie in het
vliegtuig. Ook branchegenoot Eviation kreeg hiermee te maken toen in
januari 2020 tijdens grondtests in een van de op de grond geplaatste
accupakketten door een defect brand ontstond. Brandweerlieden die tij-
dens deze tests aanwezig waren, konden het vuur snel blussen.
De gevolgen van incidenten met accupakketten kunnen groot zijn. Op 7
januari 2013 leidde een oververhitte lithium-ion-accu aan boord van een
geparkeerde 787-8 Dreamliner van Japan Airlines op Logan International
Airport tot een beginnende brand, terwijl twee dagen later United Air-
lines vergelijkbare problemen ontdekte bij een van de zes Dreamliners
waarmee op dat moment werd gevlogen. In het verlengde daarvan wer-
den alle vijftig op dat moment geleverde 787 Dreamliners tijdelijk aan
de grond gehouden.
Bijschrift
??
? ?
??
??
48-49_testnasa.indd 49 17-01-2023 09:59