48 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
NASA-onderzoekers hebben onlangs met een eVTOL-conceptvoertuig
een grootschalige crashtest voltooid. Dat gebeurde bij de Landing and
Impact Research (LandIR) faciliteit in het Langley Research Center in
Hampton in de Amerikaanse staat Virginia. De eVTOL was een zoge-
noemd ‘Lift+Cruise’ testconcept dat ontwikkeld was door het Revolutio-
nary Vertical Left Technology (RVLT)-project om onderzoek naar toekom-
stige Advanced Air Mobility (AAM) missies te bevorderen.
NASA wil opkomende luchtvaartmarkten helpen bij het veilig ontwikke-
len van een luchttransportsysteem dat mensen en vracht vervoert tus-
sen plaatsen die voorheen niet of onvoldoende werden bediend door
luchtvaarttuigen. Ook het begrijpen hoe deze toekomstige vliegtuigen
zich zouden kunnen gedragen in een crashscenario, is daarbij onder-
werp van onderzoek.
GESIMULEERDE CRASH
Het bij NASA ontwikkelde testmodel was geen type dat daadwerkelijk
door een bedrijf in ontwikkeling is. NASA ging uit van een zespersoons-
eVTOL met hooggeplaatste vleugel. Op het dak van de romp werden
gewichten geplaatst die meerdere rotors en de vleugels moesten simu-
leren. In het testobject waren meer dan tweehonderd sensoren inge-
bouwd, terwijl twintig in- en externe camera’s waren aangebracht en op-
gesteld om de crash zo goed mogelijk te documenteren.
In de romp waren verschillende stoelconfiguraties geplaatst, waaronder
een bij NASA ontwikkeld energie-absorberend concept, verschillende
maten crashtestpoppen om de effecten van de crashbelastingen op in-
zittenden te bestuderen en een eveneens door NASA ontwikkelde ener-
gie-absorberende modulaire composietondervloer.
Voorafgaand aan de crash werd het geheel in een stellage omhoog ge-
hesen waarna het niet verticaal, maar onder een vooraf bepaalde hoek
ter aarde stortte. Op videobeelden die NASA deelde is te zien hoe ver-
schillende onderdelen van de test-eVTOL afspatte toen deze het beton
raakte en daarop nog een stuk doorschoof.
VOORLOPIGE CONCLUSIES
Volgens de onderzoekers maakte de test duidelijk dat de composieton-
dervloer en energie-absorberende stoelen functioneerden zoals be-
doeld. De vloer en de stoelen beperkten daarbij het effect van de im-
pact op de crashtestpoppen.
Toch kwamen deze poppen er minder goed dan bedoeld af. Want de re-
kenmodellen voorspelden niet de algehele ineenstorting zoals die in de
Parallel aan de opkomst van electric Vertical Take Off and Landing (eVTOL) luchtvaartuigen vindt mo-
menteel door meerdere instanties onderzoek plaats waarbij de vraag centraal staat hoe het met de vei-
ligheid van de inzittenden gesteld is in het geval van een noodlanding of een crash. Vergelijkbare vragen
worden opgeworpen over de accupakketten aan boord van een eVTOL. Zijn die ook voldoende bestand
tegen een crash, of…?
(AL) VEILIG GENOEG?
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: NASA/Dave Bowman
48-49_testnasa.indd 48 17-01-2023 09:59