Pagina 45 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 45
In eerste instantie ontwerpt Morgan de Sierra: een tweezitter die zowel als
bouwkit én als afgewerkt vliegtuig op de markt wordt gebracht. In Australië
is het bezit van een eigen vliegtuig, gezien de enorme afstanden, vrij po-
pulair. En omdat Australiërs op hun afgelegen ranches genoodzaakt zijn
veel problemen eigenhandig op te lossen, is ook het bouwen van een ei-
gen vliegtuig voor hen niet onoverkomelijk. De Sierra-kit wordt onmiddel-
lijk een hit.
De Sierra wordt aangeboden als bouwkit en is opgebouwd rond een
frame van aluminium buizen. De cockpit, het landingsgestel en de motor-
ophanging zijn gemaakt uit stalen buizen. De volledige bekleding van het
frame bestaat uit metalen platen. De motorkap is uit glasvezel vervaardigd.
Voor de aandrijving zorgt in principe een Jabiru 3300-motor van 125 pk,
ook al wordt een aantal kits voorzien van de kleinere Jabiru 2200 van 80
pk. Aangezien het om een kit gaat, heeft de bouwer de mogelijkheid an-
dere krachtbronnen van vergelijkbaar vermogen te gebruiken. De vleugels
van de Sierra zijn afneembaar. Die klus duurt amper tien minuten, waarna
het vliegtuig op een aanhanger achter de auto mee naar huis kan worden
genomen.
In 2016 gaat Garry Morgan met pensioen en verkoopt hij zijn onderne-
ming aan Wedgetail Aircraft van Ray Tolhurst. De nieuwe eigenaar zet
niet alleen de verkoop van de Sierra in kitvorm door, hij brengt het vlieg-
tuig ook als afgewerkt en gecertificeerd toestel op de markt. Het is im-
mers duidelijk dat de Sierra niet enkel dient als persoonlijk vervoermid-
del voor boeren uit afgelegen gebieden en voor sportvliegers, maar dat
het model ook potentieel heeft als trainer voor de vele vliegscholen in
Australië.
Wanneer Wedgetail de activiteiten van Morgan Aeroworks overneemt, ligt
in dat eerste bedrijf al sinds 2008 een vierzitter op de tekentafel. En niet
alleen dat, er werden ook al prototypes van gebouwd en enkele exempla-
ren werden al in kitvorm verkocht. Deze Cougar is eigenlijk een uitvergrote
versie van de succesvolle Sierra. De Cougar heeft een 1,73 langere romp
en langere vleugels. Overigens zijn de vleugels, net als bij de Sierra, snel
afneembaar. Van de Cougar werden door Wedgetail meer dan vijftig exem-
plaren afgeleverd, zowel in kitvorm als afgebouwd en gecertificeerd.
Meer informatie is beschikbaar op www.wedgetailaircraft.com.au
Modelbouw is een mooie hobby, maar kan soms flink uit de hand lopen. Ook in positieve zin. Nieuw-
Zeelander Garry Morgan komt in 2002 naar Australia met de bedoeling – na jarenlang modelvliegtuigen
te hebben gebouwd – nu ook échte vliegtuigen te ontwerpen en te bouwen. Hij richt daarvoor Morgan
Aero Works op.
TYPEBESCHRIJVING Door: Jozef Mols – Foto’s: Wedgetail Aircraft
DE WEDGETAIL COUGAR IN HET KORT
Aantal plaatsen 4
Motor Jabiru 3300 van 125 pk
Lengte 6,43 m
Spanwijdte 8,23 m
Leeggewicht 353 kg
MTOW 800 kg
Brandstoftank 100 l
Kruissnelheid 222 km/h
Maximumsnelheid 278 km/h
Plafond 3.300 m
??
??
DE MORGAN SIERRA IN HET KORT
Aantal plaatsen 2
Motor Jabiru 2200 4-cilinder van 80 pk
Jabiru 3300 6-cilinder van 125 pk
Rotax 912 4-cilinder van 80 pk
Rotax 912S van 100 pk
Lengte 4,7 m
Spanwijdte 7,9 m
Leeggewicht 313 kg
MTOW 544 kg
Brandstoftanks 100 l
Kruissnelheid 240 km/h
Maximumsnelheid 278 km/h
Plafond 3.300 m
MORGAN SIERRA EN WEDGETAIL COUGAR
45_morganaeroworks.indd 45 17-01-2023 12:26