Pagina 41 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 41
NOWCASTING
Meandair is de enige service ter wereld die in staat is deze lokale
METAR aan te bieden, gemaakt met nowcasting-gegevens. Het pro-
ject wordt ondersteund door het European Space Agency (ESA) en
het KNMI. Overige ondersteunende organisaties zijn ESA BIC
Noordwijk, Netherlands Space Office (NSO) en Science [&] Techno-
logy.
Meandair levert onder licentie al de Flyable Conditions als de
nieuwste toevoeging van SkyDemon. Flyable Conditions is een ge-
personaliseerde weersvoorspellingsfunctie, op maat gemaakt voor
VFR-piloten. Het is gebaseerd op het eigen plafond en de zichtmar-
ges van de gebruiker, en ontworpen om snel te zien waar het weer
goed genoeg is om te gaan vliegen. In eerste instantie bevat het
een kortetermijnprognose met een vooruitkijkfunctie van twee uur.
Meandair is een Nederlandse start-up, in 2018 opgericht door Peter
Novák en Antonín Komenda. Het bedrijf ontwikkelt weerdatadien-
sten voor de EFB-industrie, waarbij gebruik wordt gemaakt van bijna
realtime weergegevens, met aardobservatiebronnen van over de
hele wereld. Zo introduceerde de Delftse onderneming in augustus
2019 ook de app Radair4D. Deze voorziet piloten van actuele weer-
informatie en geeft – op basis van de informatie afkomstig uit de
vliegplannen – routesuggesties in geval van slecht weer.
(Illustraties: Meandair).
grondstation naast ADS-B-doelen ook Mode C-doelen verzendt. Verlies
daarbij niet uit het oog dat onbekend is of er een doelwit net buiten de
hockeypuck is dat niet verschijnt (het rode vliegtuig in de onderstaande
afbeelding), omdat de hockeypuck niet op jou is gericht.
Scenario 3: Dit is de best mogelijke situatie. Er is een ADS-B Out trans-
ponder in het vliegtuig, dus dat zendt uit naar de grondstations en cre-
eert een eigen hockeypuck van verkeersinformatie. Al het verkeer bin-
nen een radius van 30 mijl en +/- 3.500 ft wordt nu getoond. Dit omvat
al het ADS-B Out-verkeer en Mode C transponder-verkeer. Ook ADS-B
Out-verkeer voorbij de hockeypuck wordt getoond, via een directe lucht-
luchttransmissie. Het enige verkeer dat niet zichtbaar is, zijn vliegtuigen
zonder enige vorm van transponder. Dat betekent dat piloten nog steeds
naar buiten moeten kijken, maar het is zeer waarschijnlijk dat alle vlieg-
tuigen in de buurt kunnen worden waargenomen.
Bijschrift
??
? ?
??
??
RADIOFREQUENTIEBELASTING
Air Traffi c Control (ATC) maakt regelmatig
gebruik van een technologie genaamd
Controller-Pilot Datalink (CPDLC) om
met vliegtuigen te communiceren. Het
gebruik van deze technologie helpt con-
trollers enorm om de radiofrequentiebe-
lasting te verminderen. Er komen echter
van tijd tot tijd spraakstoringen voor op
de datafrequenties die door CPDLC wor-
den gebruikt. Hierdoor verliezen tiental-
len luchtvaartmaatschappijen de digitale
verbinding met ATC, wat een direct veilig-
heidsrisico vormt. Eurocontrol Brussels
heeft daarom een fl yer gemaakt om op
die manier de veiligheid van het lucht-
ruim te verbeteren.
AIRPORTS WEATHER DASHBOARD
Meandair BV is bezig met het uitrollen van een test voor een nieuwe
service voor General Aviation-vliegvelden, Airports Weather. Deze ser-
vice geeft in dashboardvorm meteen een overzicht van de actuele
weersituatie van de aangesloten vliegvelden. In Nederland doen EHTE,
EHTX, EHMZ, EHDR en EHSE mee aan deze test.
Deze groene vliegvelden doen mee aan de test, omdat ze kunnen be-
schikken over de op dit moment nieuwste en betrouwbaarste weerda-
ta voor de VFR-luchtvaart. De gegevens kunnen direct worden gebruikt
als informatievoorziening voor de vliegers, via de radio door de haven-
meester, via de website of in de vliegerslounge. Meandairs lokale ME-
TAR en TAF geven tevens vijf uur vooruitzicht en op een kaart kunnen
ook de andere deelnemende velden worden bekeken uit België,
Duitsland, Denemarken, Slowakije en het Verenigd Koninkrijk. Er ko-
men wekelijks nieuwe velden bij en het doel is zoveel mogelijk vel-
den aan te laten sluiten op deze dashboardservice. De service staat
open voor alle velden in Europa die eraan mee willen doen, en sug-
gesties van vliegers worden uiteraard bijzonder gewaardeerd. De deel-
nemende velden kunnen worden bekeken op Meandairs website.
40-41_know-how.indd 41 17-01-2023 12:26