Pagina 39 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 39
Met wie hebben we het genoegen?
“Ik ben Peter Spaans, 61 jaar, directeur en mede-eigenaar van
kassenbouwbedrijf Van Der Hoeven Horticultural Projects in
Den Hoorn.”
Hoe komt een kassenbouwer tot vliegen?
“Als exportmanager van ons bedrijf zat ik dertig jaren lang elke
week in vliegtuigen, omdat wij over de hele wereld werken.
Van Rusland en de Balkan-staten tot Euraziatische landen. En
van China en Australië tot Zuid-Afrika. Of waar dan ook. En
overal zorgen we ‘Van zaadje tot tomaatje’ voor voedselzeker-
heid. Je mag de Nederlandse kassenbouw net als bijvoor-
beeld een baggerbedrijf als Boskalis gerust Hollands Glorie
noemen. Ik werkte onder zoveel ‘vliegomstandigheden’ dat
mijn interesse voor luchtvaart niet alleen vanzelfsprekend,
maar ook diepgaander werd. Toen ik van een bevriende pi-
loot ook nog wat theoretische vliegboeken had gekregen,
nam ik naar aanleiding daarvan een proefvliegles op Rotter-
dam. Ik was meteen verkocht! En had twaalf maanden later
het brevet in m’n zak. Dat was trouwens in 2020.”
Wellicht overbodig, gezien je enthousiasme, maar toch:
waarom een eigen vliegtuig?
“Een Cirrus is een bijzonder vliegtuig met een overeenkomsti-
ge reputatie. Maar voor mij was vooral belangrijk dat hij mo-
derne avionics en vooral die parachute heeft. Ik besef name-
lijk dat ik door mijn leeftijd en prille gebrevetteerdheid nooit
een echt goede piloot zal worden. Dus dan is maximale on-
dersteuning belangrijk.”
Hoe kom je trouwens aan het toestel? Waar komt hij
vandaan?
“Ik kocht hem vrijwel meteen na het behalen van m’n brevet
bij Steven Middendorp op Eelde. Een prachtig vliegtuig met al
die strakke stroomlijnen! Net zo belangrijk is dat Cirrus veel
ondersteuning biedt. Met meteen als je voor het eerst instapt
een cursus. En dat er op Rotterdam een speciale instructeur
is bij wie je elk halfjaar weer even wordt ‘bijgevlogen’ qua vei-
ligheid. Steengoed is dat.”
Wat heb je voor de machine betaald?
“Ach, als dat belangrijk is, dan kun je net als iedereen in de
Cirrus-prijslijst kijken. Het was trouwens een bijna nieuwe de-
mo die maar tachtig uren had gevlogen.”
Wat voor plannen heb je ermee?
“Hem voor mijn werk gebruiken. Naar klanten binnen de EU
vliegen. Volgende week bijvoorbeeld weer naar Frankrijk en
Slowakije, paar collega’s mee, ook nog erg gezellig. En ja, na-
tuurlijk ook privévluchten maken. Zoals met mijn vrouw en
vrienden tripjes naar Schotland.”
Wat is je mooiste vliegbelevenis?
“Dat is met kop en schouders de deelname aan de Afrikaan-
se vliegsafari, waarover jullie ook schrijven (zie pag. 56). On-
vergetelijk.”
Ergste, akeligste?
“Goddank geen. Wel kreeg ik op de terugweg vanuit Slowakije
vliegend ergens boven voormalig Oost-Duitsland op de re-
genradar een waarschuwing voor een groot onweersgebied.
Ik heb toen in overleg met de luchtverkeersleiding de beslis-
sing genomen om in Erfurt te landen. Om daar de zaak te la-
ten over- en wegtrekken. Een even serieuze als ook goede
beslissing.”
Plannen voor de toekomst?
“Als ik straks gepensioneerd ben: een Rondje Om De Wereld!
En voor die tijd een rondje om de Middellandse Zee. We zien
wel.”
MIJN EIGEN VLIEGTUIG Door: David Bakels
METEEN VERKOCHT!
“Een echt
goede piloot
word ik niet”
Als zakenman vloog hij wekelijks zó veel, misschien
zelfs wel meer dan de KLM-piloten voorin. Zelf
gaan vliegen en de aanschaf van een Cirrus SR22
waren een kwestie van tijd. Een kennismaking met
een drukbezette kosmopoliet.
??
39_eigenvliegtuig.indd 39 17-01-2023 12:25