38 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
IN THE PICTURE Door: Steven van den Berg – Foto’s: fabrikanten
GULFSTREAM G650(ER) IN HET KORT
Bemanning 2
Capaciteit max. 19 passagiers
Motoren 2 x Rolls-Royce BR725
Lengte 30,40 m
Spanwijdte 30,35 m
Hoogte 7,82 m
Leeggewicht 24.000 kg
MTOW 45.200 kg (ER: 47.000 kg)
Kruissnelheid 960 km/h
Vliegbereik 13.000 km (ER: 13.900 km)
Plafond 15.500 m
waaronder de snelste vlucht over grote afstand. Inmiddels staat de opvol-
ger van de G650 al klaar. In 2022 voerde Gulfstream de eerste vluchten
met de G800 uit. Dat type heeft vrijwel dezelfde afmetingen als de G650,
maar wordt voorzien van de nieuwe Rolls-Royce Pearl 700-motoren. Met
de Pearl 700’s heeft de G800 een hoger startgewicht en kan het verder
vliegen dan de G650. Waar de G650ER met 13.900 km al een heel lange
adem heeft, komt de G800 zelfs 15.000 km ver. Het type is, net als de
eveneens nieuwe G700, nog niet gecertificeerd. Gulfstream hoopt op een
certificatie in de tweede helft van 2023.
ELON MUSK
Een van de eerste gebruikers van de G700 in 2023 wordt Elon Musk. In
het najaar van 2022 werd bekend dat de excentrieke zakenmiljardair zijn
privévloot verjongt. In die vloot is op dit moment ook al een G650ER op-
genomen, waarmee Musk zich in de regel verplaatst. In december kwa-
men Musk en zijn privévluchten opnieuw in het nieuws. Toen werd duide-
lijk dat een Twitteraccount dat de privéjets van Musk op de voet volgt, uit
de lucht zou worden gehaald. Musk, eigenaar van Twitter, meent dat het
tracken van zijn vluchten zijn veiligheid en die van zijn familie in gevaar
brengt.
De commotie over het schorsen van het Twitteraccount wierp ook licht op
het grote aantal vluchten dat Musk – of in elk geval zijn vliegtuigen – maken.
Dat zouden er vorig jaar 134 zijn geweest. Volgens critici botsen de schade-
lijke milieueffecten van dat vlieggedrag met Musks handel in volledig elek-
trische Tesla’s. Internationaal gaan inmiddels stemmen op om het vliegver-
keer met privétoestellen aan banden te leggen. Des te meer reden voor
producenten en gebruikers om in te zetten op het grootschalig gebruik van
biobrandstoffen.
Hoofddek, inhoud 692,7 m3.
Belangrijke concurrenten: de Global-familie van Bombardier… …en de Dassault Falcon10X (in ontwikkeling).
De nieuwe G800 is de opvolger van de G650.
35-36-37-38_inthepicture.indd 38 17-01-2023 09:42