STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Boom Supersonic
Florida Turbine Technologies (FTT) is door Boom Supersonic geselecteerd als het motorontwerpteam
voor de nieuwe aandrijving van het snelle Overture-passagiersvliegtuig. Boom moest noodgedwongen
op zoek naar een nieuwe motorleverancier nadat Rolls-Royce te kennen had gegeven niet langer in het
project te willen participeren.
NIEUWE MOTOREN VOOR BOOM OVERTURE
Bijschrift
??
? ?
??
??
De motor met de vriendelijke naam ‘Symphony’ wordt een twin-spool me-
dium-bypass turbofan met in de basis dezelfde motorarchitectuur als in an-
dere moderne commerciële vliegtuigen. In tegenstelling tot subsonische
turbofans zal het nieuwe 156 kN sterke voortstuwingssysteem een door
Boom ontworpen asymmetrische supersonische inlaat, een geluidsarme
uitlaat met variabele geometrie en een passief gekoelde hogedrukturbine
bevatten. Ook zal de motor geschikt zijn voor honderd procent duurzame
brandstof. Bij FTT werken ingenieurs met ervaring in het ontwerpen van de
F-119 en F-135 turbinemotoren voor de supersonische F-22 en F-35.
Naast FTT, een dochterbedrijf van Kratos Defense & Security Solutions, wor-
den ook GE Additive en StandardAero betrokken bij het ontwerp en onder-
houd van de nieuwe motoren. Het gaat volgens Boom om een samenwer-
king die moet leiden tot lagere onderhouds- en exploitatiekosten.
FLIGHTSAFETY INTERNATIONAL
Boom heeft ook bekendgemaakt dat FlightSafety International (FSI) is aan-
gewezen als exclusieve partner voor het opleiden van personeel van het
supersonische toestel. Onder een nieuwe overeenkomst zal FSI een trai-
ningsprogramma en curriculum ontwikkelen voor Overture-piloten, mon-
teurs en cabinepersoneel, specifiek toegesneden op supersonische vluch-
ten en operaties.
Het uitgebreide trainingsprogramma zal gebruikmaken van de expertise
van professionele FAA- en EASA-gekwalificeerde instructeurs en omvat mo-
derne vluchtsimulators en trainingsomgevingen. Om klanten van Boom te
ondersteunen die hun eigen interne training willen geven, zal FSI full-flight
simulators leveren. FSI gaat tevens cockpitsimulators leveren voor The Iron
Bird, de integratietestfaciliteit van Boom in Colorado. De simulators worden
ontwikkeld ter ondersteuning van het Overture-vluchttestprogramma, inclu-
sief de wettelijk verplichte certificering en bevatten volgens Boom en FSI
‘technologieën voor het hoogste niveau van veiligheid, getrouwheid en be-
trouwbaarheid’.
TIJDPAD
De door Boom te bouwen Overture moet in 2025 haar roll-out beleven, in
2026 vliegen en in 2029 op de markt komen. Het is de bedoeling dat het
toestel gaat vliegen op honderd procent Sustainable Aviation Fuel (SAF) en
plaats biedt aan 65-88 passagiers. Het moet een kruissnelheid krijgen van
Mach 1.7 (2.100 km/h) bij een maximaal vliegbereik van 4.250 nm
(7.871 km). United Airlines, een van de klanten, denkt daarbij aan verbin-
dingen tussen New York en London (3,5 uur), New York en Frankfurt (4
uur) en San Francisco en Tokyo (6 uur).
34 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
34_updateboom.indd 34 17-01-2023 09:58