32 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: NASA Photo/Jim Ross
NASA’s DC-8-72 N817NA wordt tot op heden gebruikt om gegevens te
verzamelen voor experimenten ter ondersteuning van projecten die de
wetenschappelijke gemeenschap wereldwijd dienen. Het in 1969 ge-
bouwde vliegtuig werd in datzelfde jaar in gebruik genomen door Alitalia.
Na ruim tien jaar werd het verkocht aan Braniff International Airways die
er vanaf augustus 1979 tot begin 1985 mee vloog. De Boeing werd ver-
volgens in oktober 1985 overgenomen door NASA. Na aankoop werd
het toestel gemoderniseerd met vier nieuwe vleugelpylonen en CFM56-
2-C1 turbofans. Ook werd het in augustus 1987 aangepast aan de ver-
eisten voor zijn taak als vliegend laboratorium binnen het Airborne
Science Program. Sindsdien is de DC-8 actief om data te verzamelen
voor de ontwikkeling en kalibratie van sensorsystemen en voor onder-
zoek naar het aardoppervlak.
KOPZORGEN
Sinds 1987 wordt jaarlijks ongeveer vijfhonderd uur met de DC-8 gevlo-
gen. Maar de operaties met het meer dan vijftig jaar oude toestel be-
zorgden NASA steeds meer operationele kopzorgen.
Want van de 556 tussen 1958 en1972 gebouwde DC-8-varianten is
nog maar een handjevol over. Daardoor zijn er ook nog maar weinig pi-
loten die een typebevoegdverklaring hebben en nog minder vluchtsimu-
lators waarop regulier getraind kan worden voor het behalen of behou-
den van die bevoegdheid. Bij het vervangingsbesluit speelt ook een
steeds problematischer aanvoer van reserveonderdelen een rol, net als
hoge brandstofkosten en een gebrek aan grondafhandelingsfaciliteiten
op de luchthavens van bestemming.
ERFOPVOLGING
Aan het besluit tot vervanging ging een in 2018 uitgevoerde studie voor-
af. Daarin werd rekening gehouden met de kostenontwikkeling en de af-
nemende operationele betrouwbaarheid. Oorspronkelijk plaatste NASA
na die studie vijf mogelijke opvolgers op een shortlist: de Gulfstream
G-V, de militaire Boeing P-8 Poseidon (afgeleid van de 737-900ER), de
Airbus A330-200 en de Boeing 767-200ER en Boeing 777-200LR. Te-
gen lagere kosten zou de Boeing 767 het dichtst in de buurt komen van
de mogelijke toepassingen van de DC-8, maar de keuze viel uiteindelijk
30-31-32-33_nasa-toestellen.indd 32 17-01-2023 09:57