Pagina 29 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

TYPEBESCHRIJVING Door: Jozef Mols – Foto’s: EANSA
Venezuela neemt een bijzondere plaats in onder de Zuid-Amerikaanse landen die een eigen luchtvaart-
industrie willen opzetten. Vooral omdat het land moet afrekenen met een Amerikaanse boycot die licen-
tie-opdrachten bemoeilijkt.
VENEZUELA BOUWT IRAANSE VLIEGTUIGEN
De SIBO 100 in het kort
Aantal plaatsen 2
Leeggewicht 1.100 kg
MTOW 1.580 kg
Maximumsnelheid 291 km/h
Kruissnelheid 280 km/h
De SIBO 200 in het kort
Aantal plaatsen 2
Leeggewicht 410 kg
MTOW 650 kg
Maximumsnelheid 216 km/h
Kruissnelheid 192 km/h
Overtreksnelheid 63 km/h
??
??
Om dit probleem te omzeilen, richt de Venezolaanse regering in 2020 de
EANSA op (Empressa Aeronautica Nacional). De luchtvaartmaatschappij
Conviasa neemt hierin een participatie van tachtig procent terwijl de Vene-
zolaanse regering de overige twintig procent bezit. Nog datzelfde jaar wor-
den met veel ceremonieel twee vliegtuigtypes voorgesteld die ‘volledig
door Venezolaanse ingenieurs’ ontworpen zouden zijn en die in de lood-
sen van EANSA zijn gebouwd. President Nicolas Maduro is aanwezig bij de-
ze voorstelling.
Volgens Hipolito Abreu, de minister voor transport in de regering van Nico-
las Maduro, is dit een moment van nationale trots en het begin van een
nationale luchtvaartindustrie. Volgens hem zal Venezuela hiermee zijn tech-
nologische onafhankelijkheid bereiken. Op 20 november 2020 maakt de
SIBO 100 zijn eerste proefvlucht. De naam ‘SIBO’ staat voor Smón Bolívar,
een belangrijk Latijns-Amerikaanse vrijheidsstrijder, naar wie ook de natio-
nale luchthaven in Caracas is genoemd. Het nummer ‘100’ verwijst naar
de honderdste verjaardag van de Venezolaanse luchtmacht. Maar ondanks
deze luisterrijke naam is de ‘SIBO’ niets anders dan een in Iran ontworpen
en gebouwde Fajr F.3 die in onderdelen naar Venezuela werd verscheept
en daar werd geassembleerd. Het model is bedoeld als trainer voor de Ve-
nezolaanse luchtmacht en voor de vliegschool van Conviasa. Daarnaast kan
het worden ingezet voor pakjesvervoer.
Het is de bedoeling in een eerste jaar een tiental van deze vliegtuigen te
bouwen. Dit zal gebeuren in de loodsen van Conviasa op de nationale
luchthaven. Later zal de capaciteit van de fabriek kunnen worden verhoogd
tot honderd exemplaren per jaar, mocht de Iraanse toeleveraar dit tempo
aankunnen. De SIBO 200 is eveneens een tweezittertrainer die wordt aan-
gedreven door een – in China gebouwde – Rotax-motor van 100 pk. Dit
model komt neer op een in Venezuela geassembleerde HESA 10K, wat in
feite een kloon is van een Oekraïens toestel. Beide vliegtuigtypes zijn ver-
vaardigd uit kunststof: een materiaal waarmee Venezuela zeer weinig erva-
ring heeft.
BOYCOT
Volgens Abreu zijn de oprichting van EANSA en de bouw van de SIBO-
vliegtuigen slechts een eerste stap. Op korte termijn wil Venezuela ook
UAV’s bouwen die mogelijk ook van Iraanse afkomst zijn. Bovendien wil
Venezuela deelnemen aan een Iraans ruimtevaartproject. Eerder had Vene-
zuela willen meewerken aan het Mercosur-project voor de bouw van een
Zuid-Amerikaans vliegtuig, maar toen dit project in de koelkast werd ge-
plaatst, keerden de bij het project betrokken Venezolaanse ingenieurs terug
naar hun thuisland. Venezuela en Iran slaan vanwege hun plek op de Ame-
rikaanse boycotlijst de handen ineen om samen deze boycot zoveel moge-
lijk te omzeilen. Dat is nodig omdat veel goed opgeleide ingenieurs uit bei-
de landen naar het buitenland zijn gevlucht.
De SIBO 100 en 200 zijn ‘buitenlandse Venezolanen’.
PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 29
29_eansa.indd 29 17-01-2023 09:37