Pagina 28 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

28 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
Sinds 2005 heeft ENAER zich ook een plaats verworven onder de toele-
veraars van de grote constructeurs. Zo bouwt het Chileense bedrijf on-
derdelen voor Boeing, Dassault, Embraer en Airbus. Ook worden vervan-
gende onderdelen gefabriceerd voor de Israëlische F-15 gevechts-
vliegtuigen, in onderaanneming van Israel Aerospace Industries.
Inmiddels is het eigen model, de T-35 Pillan, verouderd en hebben
sommige exemplaren hun maximale ‘leeftijdsgrens’ overschreden. Om
ze te vervangen, maar ook met het oog op de exportmarkt, wil ENAER
een volledig gemoderniseerde variant op de markt brengen: de Pillan II.
Eigenlijk gaat het niet meer om een variant: de ‘II’ is een volledig nieuw
ontworpen vliegtuig.
VLEUGELSETS
De Pillan II is volledig uit kunststof vervaardigd en wordt aangedreven
door een Lycoming-zuigermotor. Daarnaast wordt ook een variant met
turbomotor aangeboden. De romp van het vliegtuig werd ‘geïnspireerd’
door de oudere T-35, maar de vleugel is een volledig nieuw ontwerp.
Het was oorspronkelijk de bedoeling om de bouw van de vleugelsets uit
te besteden bij Piper in de VS, maar uiteindelijk werd besloten ze toch in
Chili te produceren. De winglets die de vleugeltips van de Pillan II sieren,
zijn afneembaar. De piloten die in tandem-configuratie plaatsnemen,
kunnen beschikken over Martin Baker-schietstoelen. Ook een glass cock-
pit en een head-up display behoren tot de standaarduitrusting.
SYSTEMEN
De Pillan II kan ook als een volledig trainingssysteem worden be-
schouwd. Het is de bedoeling dat aspirant-piloten met het nieuwe vlieg-
tuig hun ab-initio opleiding krijgen en daarna onmiddellijk kunnen over-
stappen op moderne straalaangedreven gevechtsvliegtuigen. Zo biedt
ENAER een vluchtsimulator aan die bestaat uit een Flight Deck, Instructor
Station en Mixed Reality Visual System. De simulator kan communiceren
met het Mission Planning System en het Debriefing Subsystem. Het Mis-
sion Planning Systeem laat toe vluchtplannen te genereren en die te up-
loaden in de avionica van het vliegtuig. Het Mission Debriefing System
dupliceert de audio- en video-parameters van de HUD, zodat na de
vlucht een analyse gemaakt kan worden van elke trainingsmissie. Het
Flight Tracking-systeem bestaat uit software en hardware waarmee elke
vlucht vanaf de grond is te volgen. De SOM (Instruction for Operators
and Maintainers) is een computerondersteund trainingssysteem voor
gebruikers en onderhoudspersoneel. Met de SOT (Management of Tech-
nical Orders) kunnen alle documenten worden beheerd die betrekking
hebben op missies en onderhoud.
ENAER heeft tot nu toe enkele tientallen Pillan II’s met alle toebehoren-
de systemen verkocht aan de Chileense luchtmacht.
Tussen 1985 en 2014 bouwt ENAER (Chilean National Aeronautics Company) meer dan 140 exemplaren
van de T-35 Pillan-trainer. Die dienen niet enkel in de Chileense luchtmacht, maar ook bij de luchtstrijd-
krachten van Spanje, Guatemala en Panama.
ENAER PILLAN II
TYPEBESCHRIJVING Door: Jozef Mols – Foto’s: ENAER
DE T-35A IN HET KORT
Bemanning 2
Motor 1 x Lycoming O-540
Lengte 8 m
Spanwijdte 8,84 m
Hoogte 2,64 m
Leeggewicht 930 kg
MTOW 1.338 kg
Kruissnelheid 266 km/h
Maximumsnelheid 311 km/h
Vliegbereik 1.300 km
Plafond 6.000 m
Deze gegevens betreffen de Pillan I.
??
??
In het museum: de Pillan I.
28_enaerpillan.indd 28 17-01-2023 09:36