PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 27
PODS
Al tijdens de coronacrisis kwam de enorme vloeroppervlakte van de
A340-600’s van pas. In eerste instantie werd het interieur uit de cabines
verwijderd om plaats te maken voor een ‘cargo in cabin’-configuratie
met plek voor veertig ton (pakket)post, medicijnen en onderdelen voor
de auto-industrie. Bij de gecertificeerde vrachtvariant werden alle schot-
ten, galleys en toiletten aan de achterkant verwijderd om in de cabine
plaats te maken voor 39 pods in zes verschillende maten. Elke pod
werd afgeschermd door brandwerende zakken, die op grote hoogte live
werden getest om zes en een half uur lang een lithiumbatterijbrand te
weerstaan.
Na ombouw kunnen de toestellen tot 77 ton vracht meenemen, ver-
deeld over het vrachtruim en de hoofdcabine. In totaal is er 450 kubieke
meter vrachtruim beschikbaar. European Cargo mikt vooral op het ver-
voer van pakketpost. De maatschappij werkt daarvoor samen met grote
internationale pakketdiensten. Vanwege het ontbreken van een laaddeur
kan het hoofddek niet worden gebruikt voor het transport van grote
vrachtstukken.
USC
Ook in Duitsland staat een nieuwe luchtvaartmaatschappij in de start-
blokken om vrachtvluchten uit te voeren met A340’s. Het in 2020 opge-
richte Universal Sky Carrier (USC) maakte eind 2022 bekend een acht-
tien jaar oude -300 te hebben ingelijfd. Het tweede toestel is een
A340-600 en zelfs nog een jaar ouder. Beide A340’s vlogen tot enkele
jaren geleden voor South African Airways en stonden sindsdien aan de
grond.
USC biedt de toestellen aan voor charters, ad hoc-vluchten en verhuur.
De A340’s zijn beschikbaar voor passagiersvluchten, vrachtvluchten of
een combinatie van beide. USC zegt daarnaast een toestel te willen om-
bouwen tot vrachtvliegtuig.
IRAN
Vrijwel alle grote internationale netwerkmaatschappijen hebben de A340
de rug toegekeerd. Toch is de rol van het type als passagiersvliegtuig
nog niet helemaal uitgespeeld. Bij Lufthansa keerden in 2022 vijf A340-
600’s terug van een tijdelijk pensioen en dat aantal loopt de komende
maanden op tot tien. Lufthansa beschikt ook nog over ongeveer vijftien
oudere A340-300’s, maar die worden de komende tijd afgelost door
Boeing 787-9’s. Wereldwijd is er alleen in Iran nog een grote luchtvaart-
maatschappij te vinden die aan zijn A340-vloot werkt. Tegen alle interna-
tionale sancties in slaagde het land er in december in om opnieuw vier
A340’s naar eigen grondgebied te krijgen. Het ging om vier voormalige
A340-300’s van Turkish Airlines. De toestellen worden waarschijnlijk on-
dergebracht bij Mahan Air.
Bijschrift
??
? ?
??
??
In passagiersuitvoering heeft een A340-600 een vliegbereik van
14.600 km. Aan boord is plaats voor ongeveer 350 passagiers in
drie klassen. Met de 7,5 meter kortere A340-500 kunnen zo’n vijf-
tig passagiers minder worden vervoerd, maar kan wel 2.000 km
verder worden gevlogen. Er werden tussen 2002 en 2012 opge-
teld 131 A340-500’s en -600’s aan klanten afgeleverd, voorname-
lijk -600’s. De A340-300 was met 218 afleveringen een groter suc-
ces.
European Cargo heeft grote plannen op Bournemouth Airport.
Impressie van de A340-600 van USC. (Foto: USC)
Geen passagiersstoelen meer, wel veel ruimte voor vracht.
26-27_airbusa340f.indd 27 17-01-2023 09:36