26 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
Vrachtbedrijf European Cargo uit Groot-Brittannië heeft een aanvullend
certificaat ontvangen van de European Aviation Safety Agency (EASA)
om Airbus A340-600’s te kunnen inzetten als Class F-vrachtvliegtuig. Bij
Class F-toestellen mag het voormalige passagiersdek worden gebruikt
om vracht te plaatsen, mits daarvoor adequate brandveiligheidssyste-
men zijn aangebracht. De internationale luchtvaartregels schrijven voor
dat een brand in het hoofddek moet kunnen worden gedetecteerd en
bestreden zonder dat een medewerker het compartiment betreedt.
European Cargo is een dochterbedrijf van European Aviation Group en
heeft haar thuisbasis op het vliegveld van Bournemouth. De maatschap-
pij wil een vloot van voormalige A340-passagiersvliegtuigen gebruiken
als vrachtvliegtuig voor de lange afstand. Twee zijn al voltooid, aan een
derde wordt nog gewerkt. Vervolgens moeten er in 2023 nog eens zes
worden opgeleverd. De plannen zijn ambitieus: als blijkt dat de markt-
vraag uit de e-commercesector aantrekt, worden mogelijk nog zes toe-
stellen aangepast.
Een tekort aan A340’s is er in elk geval niet. Viermotorige vliegtuigen
voor passagiersvervoer raakten vóór de coronacrisis al uit de gratie. De
Boeing 747 kon nog bogen op een status als populair vrachtvliegtuig,
voor de Airbus A340 gold dat niet. European Aviation rook echter zijn
kansen in 2017, toen Etihad Airways uit Abu Dhabi de volledige A340-
vloot bestaande uit acht A340-600’s en vier -500’s parkeerde. De toe-
stellen waren op dat moment ongeveer tien jaar oud. European Aviation
tekende begin 2018 een overnamecontract voor zeven -600’s en drie
-500’s.
Tijdens de coronapandemie kwam de uitfasering van A340’s in een
stroomversnelling. Zo ook bij Virgin Atlantic, de eerste klant van Airbus
voor de A340-600. De Britse maatschappij – goed voor in totaal twintig
A340-600’s – was voor ‘corona’ al begonnen met het vervangen van de
toestellen door onder meer A350’s. European Aviation meldde zich bij
Virgin voor vijf exemplaren, waardoor de toekomstige vrachtvloot uit-
kwam op vijftien.
Nu de luchtvaartsector na enkele magere coronajaren weer behoorlijk is aangetrokken, maken steeds
meer vliegtuigen kans op een verlenging van hun carrière. Voor een flink aantal grote toestellen – zoals
de Boeing 747 en Airbus A380 – gloort weer hoop. Zelfs voor de uitgerangeerde Airbus A340 is het doek
nog niet gevallen.
TWEEDE LEVEN VOOR AIRBUS A340
ONTWIKKELINGEN Door: redactie – Foto’s: European Cargo
26-27_airbusa340f.indd 26 17-01-2023 09:36