Pagina 25 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 25
Hoversurf wordt in 2014 opgericht door uitvinder en zakenman Alexander
Atamanov met de bedoeling alternatieve vervoersmiddelen te ontwerpen
en te bouwen. Atamanov heeft diverse diploma’s waaronder dat van inge-
nieur, van advocaat en in het management. Nog voor hij Hoversurf op-
richtte, had hij al diverse andere succesvolle bedrijven opgezet. Aan kapi-
taal ontbreekt het hem niet. Toch stappen andere investeerders mee in
het bootje waaronder Qiwi, Starta Ventures, Nikolai Belykh, Evgeny
Medvednikov en Maxium Korobov. Aanvankelijk probeert Hoversurf een
vliegende auto voor één persoon te ontwikkelen. In 2018 verhuist de on-
derneming haar hoofdkantoor naar Burlingame in Californië. In 2019 ver-
huist Atamanov zijn firma opnieuw naar Moskou, maar op dit moment
presenteert het bedrijf zich weer vanuit Californië. Dat de situatie in Oekra-
ine en de rol van Rusland daar mogelijk een rol bij speelt, is niet onwaar-
schijnlijk.
In Moskou lanceerde Atamanov zijn Hoverbike. Dat is een soort ‘vliegen-
de motor’ voor één persoon. Na een publieke voorstelling van het tuig
in Skolkovo ontving Hoversurf meer dan 3.000 bestellingen voor de Ho-
verbike. Die werden echter in een laag tempo afgeleverd bij gebrek aan
grote productieruimten. De politie van Dubai bestelde een tiental van
deze Hoverbikes. In 2020 ging een video viral waarop een crash van
een Hoverbike tijdens een oefenvlucht in Dubai te zien is. Het type is
door de Amerikaanse FAA gecertificeerd in de ultralight-klasse. De
nieuwste versie, de Hoverbike S3X, kan tot 35 minuten in de lucht blij-
ven en een snelheid van 110 km/h halen. Hoversurf biedt de S3X aan
voor 150.000 dollar.
LUCHTTAXI
Sinds 2018 werkt Hoversurf ook aan een ‘vliegende taxi’ onder de naam
‘Formula’. Het gaat om een elektrisch aangedreven VTOL die plaats biedt
aan twee personen. Voor de verticale lift zorgen zestien elektromotoren
die een stel rotoren aandrijven. Voor de voorwaartse voortbeweging zor-
gen twee grote Venturi-elektromotoren met EDF (Electric Ducted Fans),
die achter aan het voertuig zijn gemonteerd. Hoversurf koos voor vaste ro-
toren, in tegenstelling tot andere constructeurs die kantelende vleugels of
motoren toepassen in hun ontwerpen. Volgens Atamanov werkt zijn me-
thode de eenvoud van constructie en onderhoud in de hand. Met deze
combinatie van motoren kan de Hoversurf een snelheid bereiken van
200 km/h en een afstand afleggen van 100 km op een hoogte van 150
m. De Hoversurf Formula is niet groter dan een grote personenwagen en
kan dus zonder problemen op een parkeerplaats ‘landen’. De Formula kan
bestuurd worden door een piloot, maar kan ook op afstand worden be-
diend. Voor de veiligheid zorgt een BRS ballistische reddingsparachute,
ontworpen door het Russische MVEN.
Om de ingebruikname van de luchttaxi voor te bereiden, stelt de stedelij-
ke overheid van Moskou een testterrein ter beschikking in Skolkovo. Het is
gelegen in een indoor-sportstadion en is voorzien van een 5G-signaal, zo-
dat op afstand bestuurde Formula’s gebruik kunnen maken van de tijdens
de vlucht aangeleverde routekaarten en andere noodzakelijke gegevens.
Hoversurf mikt met de Formula op een aanzienlijk deel van het marktseg-
ment in de periode 2030-2040. In hoeverre de westerse sancties invloed
hebben op het bedrijf, is niet duidelijk.
Krijgt Moskou – in navolging van Dubai, Singapore en Tokio – binnenkort ook ‘zijn’ vliegende taxi ? Zal
daarmee het fileleed worden verzacht ? Als het aan Hoversurf ligt, kunnen de Moskovieten nog voor
2025 dagelijks gebruikmaken van dit nieuwe vervoermiddel. Andere steden mogen zich uiteraard ook
melden.
ONTWIKKELINGEN Door: Jozef Mols – Foto: Hoversurf
??
? ?
??
??
VLIEGENDE TAXI VOOR MOSKOU?
Hoversurf Formula.
25_hoversurf.indd 25 17-01-2023 12:25