ONTWIKKELINGEN Door: redactie
De Chinese vliegtuigbouwer Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) heeft in januari formeel
het vrachtprogramma voor de ARJ21-700 gelanceerd. De lancering was mogelijk nadat de Civil Aviation
Administration of China (CAAC) het programma had goedgekeurd.
ARJ21 ALS VRACHTVLIEGTUIG
??
??
Het plan voor een vrachtversie van de ARJ21-700 werd in 2020 aangekon-
digd, vier jaar na de commerciële ingebruikname van de eerste ARJ21 in
China. Er worden momenteel bij de Guangzhou Aircraft Maintenance Engi-
neering Company (GAMECO) twee passagierstoestellen omgebouwd die
onder meer een grote elektrische vrachtdeur en een versterkte bodem krij-
gen. Het gaat om de MSN 109 en MSN 112, de eerste ARJ21’s die begin
2018 in serie werden geproduceerd bij COMAC. De Chinese fabrikant ont-
ving in 2017 toestemming voor de serieproductie van de ARJ21, hoewel
het toestel toen al een jaar op lijndiensten vloog.
YTO
De ARJ’s kunnen na ombouw – of in de toekomst fabrieksnieuw – 10,7 ton
vracht vervoeren. Ze krijgen een vliegbereik van 1.200 nm (2.200 km). De
vrachtcapaciteit van het Chinese toestel komt overeen met de Embraer
190F, waar de Braziliaanse concurrent Embraer op dit moment aan werkt.
In november 2020 tekende Henan Civil Aviation Development Investment
bij COMAC een intentieverklaring voor 25 ARJ21-700F’s met een optie op
nog eens 25. De Chinese vrachtmaatschappij YTO Cargo Airlines wordt
echter de eerste gebruiker van het type. Kort daarna zal ook Zhongyuan
Airlines een eerste toestel in ontvangst nemen.
Het nieuws over de formele introductie van het ombouwprogramma volg-
de kort op het bereiken van de mijlpaal van honderd afgeleverde ARJ21-
700’s. In de tweede helft van 2022 werden 32 exemplaren van het regio-
nale passagiersvliegtuig aan klanten overhandigd. COMAC heeft naar eigen
zeggen 670 bestelde ARJ21-passagierstoestellen in de orderboeken staan.
Daarnaast zou de klandizie voor de vrachtvariant inmiddels zijn opgelopen
tot zeventig toestellen. De verwachting is dat COMAC die als fabrieksnieu-
we exemplaren gaat leveren.
EXPORT
De Indonesische luchtvaartmaatschappij TransNusa Airlines nam in decem-
ber 2022 de eerste voor export bestemde COMAC ARJ21 in ontvangst. De
prijsvechter zal dertig vliegtuigen leasen via AVIC Leasing. De leveringen
moeten in 2026 zijn voltooid. De GE CF34-10A aangedreven toestellen
bieden plaats aan negentig passagiers en hebben een vliegbereik van
1.998 nm (3.700 km). Het is onbekend of er buiten TransNusa andere
buitenlandse maatschappijen zijn die definitieve bestellingen hebben ge-
plaats.
Afhankelijk van de indeling kan de ARJ21-700 tussen de zeventig en ne-
gentig passagiers vervoeren over maximaal 3.700 km. De levensduur van
het toestel is vastgesteld op 60.000 vlieguren of twintig jaar. De -700 is de
basisversie van het Chinese verkeersvliegtuig. COMAC heeft ook een
ARJ21-900 voor 90 tot 110 passagiers aangekondigd, net als een speciale
VIP-variant van de ARJ21-700.
24 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
De eerste ARJ21-700 voor het buitenland. (Foto: COMAC)
(Foto: Peng Chen via Wikipedia)
24_arj21freighter.indd 24 17-01-2023 09:35