Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 23
de EMVO nog de voortgezette vliegeropleiding op Woensdrecht volgt
om vervolgens naar vliegbasis Deelen te gaan. Om daar op de Alouette
de helikopteropleiding te doen. En na het slagen ben ik de Alouette
gaan vliegen. In 1996 hebben we de nieuwe types aangeschaft, zoals
de Chinook, Cougar en Apache. Ik wilde Apache vliegen, dus ben vanaf
’96 dat type gaan vliegen.”
STREAMEN
Een jaar geleden kwam de eerste MQ-9 Reaper in Nederlandse handen.
Een compleet nieuw wapensysteem dat informatie verzamelt. Dit onbe-
mande toestel dat op afstand wordt gevlogen, is voor Martin een nieuwe
uitdaging. “Ik loop nu dertig jaar mee in dit bedrijf en mijn hele carrière
heb ik helikopter gevlogen. En met name Apache. Op dat vlak heb ik nu
wel alles gezien en gedaan. Maar toen dit wapensysteem werd aange-
schaft, zag ik dat als een volledig nieuwe dimensie om te vliegen. De
kans om nog een keer een wapensysteem in te voeren en dus aan de
basis te staan, heb ik direct aangepakt. De MQ-9 Reaper is een wapen-
systeem waarmee we nu vooral werken voor verkenning. De politiek
heeft daarnaast besloten het toestel te bewapenen, dus kunnen we er
straks ook wapens onder hangen. Je kan het vliegtuig vergelijken met de
dimensies van een F-16. Je vliegt het toestel ook nog steeds als een
normaal vliegtuig. Dat betekent dat je een volledige vliegopleiding moet
hebben. Na het vliegen op de PC-7, het trainingstoestel, bekijkt men op
wat voor wapensysteem je gaat vliegen. Ga je naar de MQ-9, dan is het
traject naar Amerika, de U.S. Navy op Pensacola. Daar leer je vliegen op
de T-6. Daarna op de T-44 op Corpus Christi in Texas. En vervolgens ga
je naar de Air Force op Holloman waar ze de MQ-9’s hebben. Dan doe
je daar de MQ-9-opleiding. Alles bij elkaar ben je toch zo’n twee jaar op
pad. Eenmaal terug in Nederland doe je nog een Missie Qualification
Training waarbij je specifiek volgens de Nederlandse standaard en op
het Nederlandse wapensysteem wordt opgeleid.”
LINE OF SIGHT
Het vliegen van een MQ-9 Reaper is heel andere koek. “Ik zit er niet in
en vlieg het vliegtuig via een satelliet op een grote afstand. Het systeem
heet Remotely Piloted Aircraft (RPA). Dat betekent dat het toestel nog
steeds gestuurd wordt door een bemanning. In dit geval door een cock-
pit die op de grond staat. Wat nodig is, is één grondstation op de grond
waarmee je het vliegtuig aanstuurt. Tijdens het vliegen van missies ge-
beurt het aansturen via de satelliet. Dus de cockpit heeft verbinding via
een satellietschotel met een satelliet en de satelliet heeft verbinding met
het vliegtuig. Echter, met een dergelijke verbinding zit er altijd een klein
beetje vertraging in. Denk aan een seconde à anderhalve seconde. Dat
is op zich niet erg om de missie te vliegen, maar om het te laten opstij-
gen en landen is het te veel. Daarom hebben we bij take-off en landing
een directe verbinding met het vliegtuig. Dat heet een Line of Sight-ver-
binding. Om het systeem compleet te maken is er een cockpit nodig
waar het vliegtuig landt en start. In dit geval op Curaçao, waar we met
een Line of Sight-verbinding met het vliegtuig praten. Daar sturen we de
Reaper de lucht in. Door een specifieke procedure nemen we met de
cockpit op Leeuwarden het vliegtuig over van de cockpit op vliegveld
Hato. Bij het landen gebeurt dit in omgekeerde volgorde.”
Bijschrift
??
? ?
??
??
MARTIN (CALLSIGN: HOOK)
Geboren 26 november 1970
Opleiding Hogere Technische
School
Functie Majoor-vlieger op de
MQ-9 ‘Reaper’
Een MQ-9 voor de thuisbasis op Curaçao.
Stijgen en landen wordt gedaan door piloten op Hato.
De MQ-9 kan in de toekomst ook bewapend worden. Missies vliegen gebeurt vanuit Leeuwarden.
22-23_onthejob.indd 23 17-01-2023 09:35