22 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
Via een split screen start het gesprek met Martin, een zelfverzekerde pi-
loot in militair uniform die al flink wat jaren bij Defensie rondloopt. “Ik
kom uit Zwolle, daar ben ik geboren en opgegroeid. En eenmaal bij De-
fensie was het niet handig meer,” glimlacht hij. “Zeg maar tot mijn twin-
tigste heb ik daar gewoond. Ik heb een jongere broer. Mijn ouders en
broer wonen nog steeds in Zwolle. Ik woon nu in Brabant. Het werk
bracht mij naar Gilze-Rijen en uiteindelijk ben ik daar nooit meer wegge-
gaan, ondanks dat ik nu op Leeuwarden werk. Van kinds af aan heb ik
altijd willen vliegen en dat is altijd mijn droom geweest. En het doel
waar ik naartoe gewerkt heb. Het zit niet in de familie, dus daar komt
het niet vandaan. Ik heb het echt als klein mannetje van vijf à zes jaar
gehad, maar ik weet niet wat de trigger is geweest. Ben veel naar open
dagen geweest van de Luchtmacht, bijna jaarlijks. In mijn jeugd ook wel
modelletjes gebouwd, dus die interesse is altijd groot geweest.”
PROPEDEUSE
“Ik heb altijd gedacht dat als het niet lukte of als ik niet door de selectie
kwam, dat ik wel gewoon een opleiding moest hebben voor een alter-
natief. Vanaf de lagere school had ik als advies de havo, maar wilde
geen havo want ik was technisch aangelegd. Ik wilde gewoon met de
handen bezig zijn, dus heb gekozen om naar de lts te gaan. En daarna
de mts. Wetende dat dit niet de snelste weg is, maar destijds op de mts
kon je met een wis- en natuurkundepakket naar de hts en op die ma-
nier kon je ook solliciteren voor vlieger. In het examenjaar van de mts
heb ik gesolliciteerd, maar ik wist niet dat het proces vrij lang duurde,
dus uiteindelijk ben ik gestart op de hts en heb ik mijn propedeuse ge-
daan. Na dat jaar ben ik bij Defensie aangenomen. Ik ben toen met de
hts gestopt, maar had dus wel mijn propedeuse en kon als het nodig
zou zijn later met de hts verder de techniek in. Dat was mijn back-up.”
APACHE
“Ik ben aangenomen bij de Luchtmacht. Toen was het nog zo dat de mi-
litaire opleiding om officier te worden allemaal onderdeel was van de
EMVO op Woensdrecht. Ik ben daar naartoe gegaan, eerst de militaire
fase, de officiersopleiding en daarna de grondschool voor vlieger. Ben
aangenomen om helikoptervlieger te worden. Dat betekende dat je na
In februari 2022 nam de Koninklijke Luchtmacht de eerste Nederlandse MQ-9 Reaper in ontvangst.
De ontwikkeling van de MQ-9 Reaper staat nog in de kinderschoenen en wordt verder uitgebouwd op
Curaçao en Leeuwarden. Een van de MQ-9-piloten is Martin. Hij legt uit hoe het is om dit onbemande
wapensysteem op afstand te mogen besturen.
“NIEUWE DIMENSIE OM TE VLIEGEN”
ON THE JOB Door: Saskia Roelofs-van Velsen – Foto’s: Koninklijke Luchtmacht
22-23_onthejob.indd 22 17-01-2023 09:34