Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

20 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
”Gewoon doen. Just do it”, zegt Yana Oresharova. “Ik ver-
wachtte de solo totaal niet. Had de instructeur er genoeg
van? Gingen we tanken? Nee, zei de instructeur: het wordt
tijd om het eens alleen te gaan doen. Toen realiseerde ik
me trouwens dat het best een goede en ‘confident’ vlucht
was geweest. Ik was er best klaar voor.”
Geen zenuwen?
“Nee. Heel belangrijk vond ik het feit dat ik de instructeur
volkomen vertrouwde. Als dat niet het geval geweest was,
was ik ook niet op zijn oordeel afgegaan. ‘Als hij zegt dat ik
het kan, dan kan ik het. Punt uit’, dacht ik. Nu gewoon
doen. Just do it! Toen ik eenmaal in take-off ging was alles
normaal. Geen twijfel, geen spoortje angst of zo. Geen ze-
nuwen. It just felt good.”
Je lijkt me ook wel tamelijk geïnteresseerd in lucht- en
ruimtevaart, met dat NASA-T-shirt aan?
“Zeker. Al is er nu een stuk uitgeknipt. Ik heb het gewassen
en bewaar het als aandenken. Ik ben heel erg geïnteres-
seerd in ruimtevaart en science-fiction. Daarom ben ik gaan
werken in de luchtvaartsector, waar ik nu bij Boeing Digital
Aviation Solutions werk.”
Wat vind je van de Aquila?
“Breda Aviation is een van de weinigen die met een derge-
lijk modern toestel vliegen en trainen. Dat vind ik erg be-
langrijk als beginnend piloot. Veel scholen hebben toestel-
len van veertig, soms vijftig jaar oud. De Aquila is in alle op-
zichten een moderner vliegtuig. Qua ontwerp, opzet en qua
instrumentarium.”
Toekomstige doelen?
“Professioneel vliegen is niet mijn doel. Aerobatic lijkt me
uiteindelijk wel heel interessant. De unusual attitude reco-
very die we in de opleiding doen, dat vond ik érg boeiend.
Je moet je ogen dicht doen, en dan zet de instructeur het
toestel onder een vreemde positie ten opzichte van de ho-
rizon. En dan moet je het maar oplossen. Dat vond ik ge-
weldig!”
De meesten vinden dat maar griezelig! Je klinkt als een
echte piloot, als je dat juist interessant vindt.
“Raar, want ik zag mezelf eigenlijk helemaal nooit als piloot.
Maar mijn partner vliegt al bij Breda Aviation, en die heeft
me eigenlijk geïntroduceerd bij de vliegschool. Doel is ge-
woon samen met hem trips maken door heel Europa. En
dan natuurlijk uiteindelijk naar Bulgarije, mijn geboorteland.
Met de Aquila. Ik woon inmiddels al mijn halve leven in het
buitenland, maar zou het geweldig vinden om daar eens
zelf vliegend naar toe te gaan.”
Is er veel General Aviation daar? Dat vinden de lezers
misschien wel interessant…
“Nee, volgens mij niet. Er zijn wel erg veel vliegvelden,
meestal voormalig militaire velden. Ik zie daar in ieder geval
veel minder GA vliegen dan in Nederland. Wel veel ultra-
light en luchtsporten, geloof ik. Parachutespringen en gyro-
copter. Maar zoals hier in Nederland, dat veel privéperso-
nen zelf een vliegtuig vliegen, dat heb je daar niet.”
Mooie zaak dat jij straks kunt laten zien hoe wij het
hier doen. Je lijkt me een prima ambassadrice.
O SOLO MIO Door: Goof Bakker
“JUST DO IT”, ZEGT YANA
Trips maken
door Europa
Naam Yana Oresharova
Beroep Manager bij Boeing
Vliegschool Breda Aviation
Instructeur Carsten Oremus
Toestel Aquila A211GX
Aantal uren tot solo 32
Er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. De meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
Om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek O Solo Mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? Goof
Bakker interviewt u dan graag.
Mail: goofbak@planet.nl.
20_osolomio.indd 20 17-01-2023 12:24