Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 15
RELIABLE ROBOTICS
De Ierse luchtvaartdienstverle-
ner ASL Aviation Holdings en de
Amerikaanse Reliable Robotics
Corporation gaan samenwerken
om het gebruik van geautomati-
seerde vliegtuigen te verkennen.
Samen zullen de bedrijven een geschikt vliegtuig selecteren voor Reli-
able’s Remotely Operated Aircraft System, met in eerste instantie aan-
dacht voor grote tweemotorige turboprop-vrachtvliegtuigen. ASL en
Reliable gaan gezamenlijk de vraag naar op afstand bediende vliegtui-
gen in Europa beoordelen. Beide bedrijven maken deel uit van het
ASL CargoVision Forum, dat partijen samenbrengt die zich bezighou-
den met de ontwikkeling van duurzame luchtvaarttechnologie. Naast
op afstand bestuurde luchtvrachtdiensten zullen de bedrijven vliegtui-
gen beoordelen die geschikt zijn voor op afstand bestuurde humani-
taire operaties. Reliable Robotics werkt aan de certificatie van een sy-
steem dat op afstand bestuurde vrachtvluchten mogelijk moet maken
in de Verenigde Staten. Het bedrijf paste deze technologie het eerst in
2019 toe in een Cessna C172 die al autonoom vloog, maar ook op
afstand kon worden bestuurd. n
PIPER PILOT 100I
De Amerikaanse
vliegopleider Para-
gon Flight Training uit
Florida heeft kort
voor de jaarwisseling
de laatste vier van
tien in februari 2022 bestelde Piper PA-28 Pilot 100i trainingsvlieg-
tuigen in ontvangst genomen. Het tiende toestel uit deze reeks was
tegelijkertijd de honderdste door Piper Aircraft geproduceerde Pilot
100i. De op Page Field gevestigde vliegopleider wil de komende vijf
jaar in totaal met vijftig vliegtuigen van dit type lesvluchten gaan ver-
zorgen, en heeft met het oog daarop nog eens veertig Pilots bijbe-
steld. Het trainingsvliegtuig werd eind augustus 2021 ook goedge-
keurd door de Europese luchtvaartautoriteit EASA. n
AERUS ORDER
Textron Aviation
heeft twee
C408F Sky-
Couriers en
vier Grand Ca-
ravan EX turbo-
props verkocht
aan de nieuwe
luchtvaartmaatschappij Aerus. Deze wil met de toestellen een regio-
naal netwerk op gaan zetten in Mexico en heeft inmiddels de eerste
drie Caravans overgevlogen naar de thuisbasis in Monterrey. Aerus
maakt deel uit van Grupo Herrera, dat 80 jaar ervaring heeft in de au-
tomobiel-, financiële en vastgoedsector en sinds 1990 een luchttaxi-
vergunning heeft. Het bedrijf wilde in het eerste kwartaal van 2023
met zijn netwerkactiviteiten beginnen. n
C408F SKY COURIER
Mountain Air Cargo (MAG) heeft begin januari 2023 ‘s werelds eerste
commerciële vlucht uitgevoerd met een Sky Courier van Tallahassee
naar Orlando International Airport. Het toestel wordt in opdracht van
Fedex als vrachtfeeder ingezet. Hoewel het al in mei 2022 werd gele-
verd, werd deze tot nu toe gebruikt voor test- en trainingsvluchten.
MAG beschikt inmiddels over twee Sky Couriers. Tot eind 2022 vloog
MAG de route met de C208. n
TEXTRON AVIATION
ROLLS-ROYCE
Motorfabrikant Rolls-Royce (R-R) bereidt zich
voor op de eerste tests van de nieuwe UltraFan-
motor in Testbed 80. Deze tests zullen worden
uitgevoerd met 100% duurzame vliegtuigbrand-
stof. De UltraFan-demonstrator heeft een diame-
ter van 3,56 m en zal naar verwachting een ver-
betering van de brandstofefficiëntie met 25% leveren in vergelijking met de
eerste generatie R-R Trent-motoren. De fabrikant is van plan technologieën
uit het UltraFan-ontwikkelingsprogramma te gebruiken voor de huidige Trent-
motoren om een lager brandstofverbruik en lagere emissies te realiseren. Op
de langere termijn biedt UltraFans schaalbare technologie van ~ 111- 489
kN stuwkracht het potentieel om de brandstofefficiëntie van zowel narrowbo-
dy- als widebody-vliegtuigen verder te verbeteren met maximaal 10%. Test-
bed 80 is speciaal ontworpen en gebouwd om tegemoet te komen aan de
grootte en technische complexiteit van de UltraFan-demonstrator. Het com-
plex werd in 2020 geopend. n
TECNAM
Tecnam heeft kort voor de jaarwisseling twee nieuwe orders opgete-
kend voor lesvliegtuigen voor een Spaanse en een Schotse vliegop-
leider. Als eerste meldde zich de CANAVIA Spanish Aviation Acade-
my, met een order voor een tweemotorige P2006T MarkII en twee
P2008JC MarkII’s. De school op de Canarische eilanden heeft al
twee P2006T MarkII’s en drie eenmotorige P2008JC MarkII’s in ge-
bruik. Kort daarna tekende de Schotse vliegopleidingsacademie ACS
Aviation een order voor twee P-Mentors. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 17-01-2023 09:33