Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

14 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023
NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
M-346
Leonardo heeft volgens schema een derde batch van
vier M-346 geavanceerde straaltrainers bij de Poolse
luchtmacht afgeleverd. Dit bracht de omvang van de
Poolse vloot op zestien vliegtuigen. De Poolse lucht-
macht koos in februari 2014 de M-346 als opvolger
van het legendarische TS-11 Iskra lesvliegtuig. Vervol-
gens ontving de M-346 in november 2018 tijdens
een ceremonie in de 4e Air Training Wing van de
Poolse luchtmacht in Dęblin de officiële naam ‘Bielik’.
Met zestien M-346’s exploiteert de Poolse luchtmacht
de op een na grootste vloot van Leonardo’s geavan-
ceerde straaltrainers in Europa. Met meer dan
100.000 vlieguren heeft de M-346 zich volgens Leo-
nardo bewezen op het gebied van vlootbeschikbaar-
heid en betrouwbaarheid. Meer dan honderd M-346’s
zijn besteld door Italië, Israël, Polen, Singapore, Qatar
en Griekenland. Het vliegtuig vormt ook de ruggen-
graat van de International Flight Training School (IFTS),
een samenwerking tussen Leonardo en de Italiaanse
luchtmacht. n
TH-73A
Leonardo mag in opdracht van de U.S. Navy een vier-
de serie TH-73A trainingshelikopters gaan bouwen. Na
eerdere orders voor 32, 36 en 38 mogen er ditmaal
nog eens 26 worden geassembleerd. De eerste van
de TH-119 afgeleide TH-73A trainingshelikopter werd
in juni 2021 overgedragen aan de U.S. Navy. n
LOCKHEED MARTIN
De Canadese regering gaat over tot de aankoop van mogelijk
88 F-35A Lightning II gevechtsvliegtuigen met bijbehorende
wapensystemen. In eerste instantie worden er voor zeven
miljard dollar zestien besteld. Daarna is er nog twaalf miljard
over voor de overige 72. Over de prijs werd sinds maart
2022 onderhandeld. De Royal Canadian Air Force kampt al
langer met een tekort aan jachtvliegtuigen en kocht als tus-
senoplossing achttien F/A-18 A/B ‘Classic’ Hornets van Au-
stralië die vervolgens werden omgebouwd tot CF-18. Men
hoopte op deze manier tot 2031-32 over voldoende toestel-
len te beschikken alvorens over te schakelen naar ‘next ge-
neration’ fighters’. n
LEONARDO COMPANY
NORDIC AVIATION CAPITAL
De Ierse leasemaatschappij Nordic Aviation Capital (NAC) heeft meerdere verkoopcon-
tracten afgesloten. Daarbij werden door een onbekende klant twee ATR 72-500’s, één
ATR 42-500, vier Dash 8-400’s alsmede drie E190-casco’s en zes CF34-10E-motoren
aangekocht. NAC verkocht tevens een ATR 42-500 aan Skyways Technics, een MRO-be-
drijf dat zich richt op regionale vliegtuigondersteuning en uitgebreide technische vlieg-
tuigdiensten levert aan klanten vanuit meerdere locaties wereldwijd. Daarnaast werd
een ATR72-500 verkocht aan Buddha Air, een van de grootste en langst opererende
binnenlandse luchtvaartmaatschappijen in Nepal. n
LUFTHANSA
Na Swiss International Air Lines (SWISS), dat besloot AeroShark-folie op al haar twaalf
Boeing 777-300ER’s te laten aanbrengen, heeft nu ook Lufthansa inmiddels vijf van de
27 Boeing 777’s met deze folie beplakt. De bij de coatingdivisie van chemieconcern
BASF ontwikkelde folie heeft de geribbelde structuur van een haaienhuid, en leidt tot
minder luchtweerstand met in het verlengde daarvan minder brandstofverbruik en CO2-
uitstoot. De minuscule ribbeltjes meten ongeveer 50 micrometer. Door 950 m2 van
een Boeing 777-300ER te bedekken kunnen jaarlijks zo’n 400 ton kerosine en ruim
1.200 ton CO2 worden bespaard. n
PILATUS AIRCRAFT
Met de levering van de laat-
ste PC-6/B2-H4 aan het In-
donesische Smart Aviation
viel op 12 december 2022
na ruim zestig jaar het doek
voor de Pilatus PC-6 Turbo
Porter. Maar dat laatste vlieg-
tuig (S/N 1.019) heeft echter
nooit de thuisbasis van de Indonesische operator Smart Aviation bereikt. De PC-6 ver-
trok naar Podgorica met een tussenlanding in Maribor waarna het doorvloog naar Hera-
klion op Kreta. Op 15 december vertrok het toestel rond 10.00 uur lokale tijd voor de
vlucht naar Egypte, maar kort na vertrek raakte het boven zee in de problemen. De be-
manning probeerde terug te keren, maar slaagde daar niet in en het toestel stortte in
zee. Tijdens een direct opgestarte reddingsoperatie konden beide bemanningsleden
snel uit zee worden gehaald. Een van hen overleed later aan zijn verwondingen. n
MINISTERIE VAN NOODSITUATIES
De Russian Helicopters-holding van de Ros-
tec State Corporation heeft de eerste gemo-
derniseerde Mi-26T2 zware helikopter over-
gedragen aan Emercom, het Ministerie van
Noodsituaties van de Russische Federatie.
De Mi-26T2 is een verbeterde versie van de
Mi-26T. Dankzij moderne avionica is de be-
manning van de helikopter teruggebracht van vijf naar drie. De avionica omvat een
modern vlucht- en navigatiesysteem, een traagheidsnavigatiesysteem en het GLO-
NASS-navigatiesysteem. Radio-elektronische apparatuur met een digitale stuurauto-
maat kan de Mi-26T2 niet alleen langs de route leiden, maar ook voorzien van een
geautomatiseerde landingsnadering. De helikopter is daarnaast uitgerust met een
vroegtijdig waarschuwingssysteem voor grondnabijheid. Tegelijkertijd werden bijna al-
le systemen dubbel uitgevoerd om een hoger beveiligingsniveau te garanderen. De
‘oer’ Mi-26 vloog in 1980 voor het eerst. Sindsdien zijn ongeveer driehonderd exem-
plaren gebouwd. De zware transporthelikopter heeft een MTOW van 45 ton en kan
tot twintig ton vracht of tachtig personen vervoeren bij een kruissnelheid van 255-
295 km/h op een maximale vlieghoogte van 4.600 m. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 14 17-01-2023 09:33