Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2023 13
IRKUT LEONARDO COMPANY
AW139
De Bristow Group Inc heeft
zes intermediate AW139 he-
likopters besteld die zullen
worden ingezet onder het
zogenoemde Second-Gene-
ration Search and Rescue
Aviation (‘UKSAR2G’)-pro-
gramma van de Britse Mari-
time and Coastguard Agency
(MCA). De leveringen zullen
naar verwachting in 2023
starten en in 2024 voltooid
zijn, en dienen als aanvulling op een bestaande vloot van negen AW189 supermedi-
um twin engine SAR-helikopters binnen het UKSAR2G-programma. De AW139’s krij-
gen een MTOW van 7.000 kg, Honeywell Primus Epic geïntegreerde avionica, een ge-
avanceerd Synthetic Vision System (SVS), verbeterde 2D-kaarten en een Limited Ice
Protection System. Bristow mag deze taken tot 2026 uitvoeren. n
AW169M
Oostenrijk heeft nog eens achttien tweemotorige AW169M LUH helikopters besteld.
Dit werd in december 2022 meegedeeld bij de aflevering van de eerste helikopter
van dit type. Het land bestelde in januari 2022 achttien AW169M-varianten, met op-
ties op nog eens achttien die bij de aflevering van de eerste helikopter werden verzil-
verd. Onderdeel van het contract zijn de levering van zes ’type B’ trainingsvarianten,
twaalf ‘advanced omnirole’ helikopters en een uitgebreid training- en (reserve)onder-
delenpakket. De eerste toestellen moeten sterk verouderde Alouette III landmachthe-
likopters gaan vervangen. n
CH-149 CORMORANT
De Canadese regering heeft Leonardo opdracht gegeven dertien van de driemotorige
AW101 afgeleide CH-149 Cormorant Search And Rescue helikopters tussen 2024 en
2029 te moderniseren. Ook worden drie nog te bouwen Cormorants op deze stan-
daard gebracht. Deze modernisering vindt plaats in het kader van het Cormorant Mid-
Life Upgrade Program (CMLU) waardoor de CH-149’s tot ver na 2040 mee kunnen.
Een eerste offerte werd al medio 2019 uitgebracht, maar deze werd destijds veel te
duur gevonden door de Canadese regering. De helikopters zullen door Team Cormo-
rant op de AW101-612 standaard worden gebracht. Deze standaard is ook van toe-
passing bij de zestien Norwegian All Weather SAR bestelde AW101 helikopters. Het
CMLU omvat ultramoderne avionica, een nieuwe glass cockpit, krachtigere digitaal
bestuurde motoren,
draadloze cabine-
communicatie, de
nieuwste SAR-senso-
ren, waaronder een
elektro-optisch infra-
roodapparaat en een
volgsysteem voor
mobiele telefoons. n
MC-21 STATISCHE TESTS
De Russische Irkut Corporation en het Central
Aerohydrodynamic Institute TsAGI hebben de
statische tests van de MC-21 voltooid. Volgens
de onderzoekers bevestigden de resultaten alle
parameters die in het ontwerp waren vastgelegd.
Tijdens de laatste testcyclus die in 2022 op de
TsAGI-stands werd uitgevoerd, werden de sterk-
te-eigenschappen van het vliegtuig bevestigd. In
voorgaande jaren was bij TsAGI al een reeks on-
derzoeken uitgevoerd. Daarbij werd het vliegtuig
blootgesteld aan belastingen die aanzienlijk ho-
ger waren dan de operationele. In een laatste
stadium werd een aangepast statisch prototype
getest op het vermogen om belastingen te weer-
staan tijdens een ruwe landing met een te hoge
verticale snelheid. Dit werd gevolgd door een ge-
simuleerde noodlanding die leidde tot de gecon-
troleerde vernietiging van de ‘zwakste schakels’
van het hoofdlandingsgestel, gevolgd door schei-
ding van het landingsgestel van de vleugelkast
om het gevaar van brandstoflekkage te bestude-
ren. n
COMPOSIETVLEUGELS
Irkut heeft eind december 2022 uit handen van
de Russische luchtvaartautoriteiten een deelcerti-
ficaat ontvangen voor de MC21-310. Door dit
certificaat mogen PD-14 turbofans in combinatie
met de nieuwe polymeer-composietvleugels
worden gebruikt. In tegenstelling tot eerdere
composietconsoles zijn de nieuwe bij AeroCom-
posite gebouwde secties vervaardigd met behulp
van een infusieprocedé waardoor onderdelen
vrijwel exact binnen de vastgestelde toleranties
kunnen worden geproduceerd. De nieuwe vleu-
gels werden voor het eerst bij het zesde prototy-
pe van het nieuwe MC21-300 verkeersvliegtuig
toegepast, waarmee op Eerste Kerstdag 2021
een eerste korte testvlucht werd uitgevoerd. In
2022 werden meer dan 160 succesvolle test-
vluchten uitgevoerd met een MC-21 met PD-
14-aandrijving na het genomen besluit af te zien
van in het Westen geproduceerde motoren. Het
zesde toestel was tevens productieconform en
bestemd voor de launching customer. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 17-01-2023 09:33