Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 9
AIRBUS CORPORATE HELICOPTERS
Autofabrikant Aston Martin Lagonda en Airbus Corporate Helicopters hebben de ontwerphanden
ineengeslagen en in de achterliggende twaalf maanden een concept ontwikkeld dat op 3 januari
2020 gepresenteerd werd op het vliegveld van Courchevel in de Franse Alpen. De helikopterfabri-
kant voert sinds 2015 al een Mercedes-Benz Style VIP-versie van de H145 met nog luxueuzer uit-
gevoerde cabine met nieuw ontworpen stoelen, inflight wifi en een nieuw interieur met echte
houten vloer. n
ADVENTURE AIRCRAFT EXPLORER
Als het aan de Duitse Adventure Aircraft Com-
pany ligt, gaat iedereen in de woeste Europese
buitengebieden vliegen met de Explorer UL
600 van Zuid-Afrikaanse komaf. Het bij Kitpla-
nes for Africa (KFA) gebouwde toestel werd
kort voor de jaarwisseling onder de laatste ver-
sie van de EASA Basic Regulation goedgekeurd
voor een MTOW Ultralight (UL) van 600 kg.
De Explorer wordt geleverd met een Rotax
912 ULS van 100 pk en een op de grond ver-
stelbare driebladige propeller waardoor kruis-
snelheden opgetekend kunnen worden van
85-105 kts (157-194 km/h). Het staartwiel-
toestel (ook leverbaar met conventioneel lan-
dingsgestel) weegt leeg 340-360 kg, is uitge-
rust met een BRS ballistische parachute en
een digitale MGL EFIS cockpit met RDAC-mo-
torbewaking. Bijzonder is de in de brandstof-
tank aangebrachte verlichting waarmee de
brandstofvoorraad (maximaal 105 l) visueel
kan worden gecontroleerd. Aanschafprijs vanaf
€ 100.000 all in. n
TRUENOORD
De Nederlandse leasemaatschappij TrueNoord
heeft twee ATR 72-600 turboprops onderge-
bracht bij US-Bangla Airlines. Deze regionale
luchtvaartmaatschappij uit Bangladesh huurde
al eerder een ATR 72-600 bij TrueNoord die
daarvoor in oktober 2018 een voormalig Air
France HOP!-toestel beschikbaar stelde waar-
van het leasecontract was verlopen. n
STICHTING LENTERA
De Nederlandse stichting Lentera kan binnen-
kort weer beschikken over een eigen vliegtuig.
De op Papoea actieve stichting moest op 17
maart 2019 met lede ogen aanzien hoe hun
Pacific Aerospace PAC 750 XSTOL door een
modderstroom werd meegesleurd. Lentera
kreeg vooral inkomsten uit hun vliegprogram-
ma. Ook was er wat financiële steun van de
lokale overheid, Bijzondere Noden (een diaco-
nale organisatie) en individuele sponsors.
Hoewel de verzekering ongeveer 75 procent
van de nieuwwaarde uit zou keren, bleef een
gat van 500.000 dollar bestaan. De stichting
probeerde dat tekort op te vangen met een
beroep op extra giften en legaten. Ook werd
een internationale crowdfunding-actie gestart.
De nieuwe PAC 750 XSTOL is inmiddels klaar
voor aflevering en zal binnenkort naar Papoea
worden overgevlogen. n
MISSION AVIATION FELLOWSHIP
Onlangs arriveerde op Teuge Airport een C208
Caravan die eigendom is van Mission Aviation
Fellowship (MAF). Het toestel kwam uit het
Verenigd Koninkrijk en was op doorreis naar
Bangladesh, waar het wordt ingezet voor een
hulpprogramma van MAF aldaar. Het huidige
toestel was aan vervanging toe, mede door
het zoute en vuile water in Bangladesh. Ook
de avionica was verouderd, de verf vervaagd
en sommige structurele onderdelen waren bij-
na aan vervanging toe. De nieuwe Caravan
heeft andere floats waardoor er meer lading
(en dus ook meer passagiers) kan worden ver-
voerd. Ook de techniek en avionica zijn volle-
dig up to date met onder meer een Point Fuel-
ling System, Radar Altimeter, Exhaust Deflector,
Colour Weather Radar, Traffic Advisory System,
Lightning Detection System en een Terrain
Awareness and Warning System. Er zijn in Eu-
ropa slechts twee of drie andere soortgelijke
vliegtuigen. (Foto: Kevin Hagens/MAF) n
LUCHTVERKEERSLEIDING NEDERLAND
Luchtverkeersleiding Nederland heeft bij Saab
Digital Air Traffic Solutions (SDATS) drie zoge-
noemde ‘remote tower systems’ besteld. Deze
zullen geplaatst worden op Schiphol Airport,
Eelde Groningen Airport en Maastricht Airport.
Het installatieproject start in 2020 waarna de
verkeerstorens in 2021 operationeel moeten
zijn alvorens de verkeersleiding op Groningen
en Maastricht op afstand plaats zal gaan vin-
den. DATS zal de komende twintig jaar betrok-
ken blijven bij de Nederlandse systemen. Het
getekende contract kan nog worden uitgebreid
naar systemen voor andere Nederlandse lucht-
havens. n
INTERNATIONAAL
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 9 21-01-20 11:56