Pagina 8 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
WEBPERIKELEN
Op www.pilootenvliegtuig.nl kunnen ruim
1.250 links worden aangetroffen die
verwijzen naar aansprekende luchtvaart-
videobeelden!
Videotip van de maand
Vluchtje met de Bell 47G/Agusta Bell 47G
OO-LPL
Wanneer bij een artikel of nieuwsbericht
een of staat, is er een link op de
website te vinden. n
8 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020
GKN AEROSPACE
GKN Aerospace zal betrokken worden bij de
bouw van de Aerion AS2 supersonische za-
kenjet. Het moederbedrijf van Fokker Techno-
logies zal voor Aerion Supersonic zorg dragen
voor het ontwerp en de bouw van de staart-
sectie van het vliegtuig en de zogenoemde
Electrical Wiring and Interconnection Systems
(EWIS) bedradingsschema’s. GKN is inmiddels
aan de slag gegaan bij Aerion in Reno terwijl
ook de centra in Nederland van GKN Fokker
en Roemenië bij het project zijn betrokken. De
zakenjet moet in 2024 voor het eerst vliegen.
De 52 m lange AS2 kan tot twaalf passagiers
vervoeren over maximaal 4.750 nm (8.800
km) bij een kruissnelheid van Mach 1.4 boven
water en Mach 1.2 boven land. Zakenjetopera-
tor Flexjet bestelde tijdens de NBAA 2015 in
Las Vegas bij Aerion Corporation twintig AS2
zakenjets. n
EXXAERO
Het Nederlandse zakenjetbedrijf Exxaero heeft
in januari 2019 de eerste van twee nieuwe
Falcon 7X zakenjets in ontvangst genomen.
Het toestel werd vanuit de Amerikaanse Das-
sault-vestiging in Little Rock overgevlogen naar
Schiphol. Begin deze maand verwacht de in
Eindhoven gevestigde onderneming nog een
tweede toestel van ditzelfde type te ontvan-
gen. Met beide vliegtuigen wil het bedrijf
vluchten gaan uitvoeren binnen Europa, als-
mede haar positie op de wereldwijde long-
haul chartermarkt voor privéjets versterken. De
7X biedt de mogelijkheid om tot dertien uur
non-stop te vliegen met een maximum vlieg-
bereik van 11.000 km. In het portfolio van
Exxaero bevonden zich voor de komst van de
Falcons al vier Falcon 900-varianten, drie Citati-
on Sovereigns en drie Premier 1a zakenjets.
(Foto: © 2020 Thom Zalm) n
‘BAAN-APP’
Piloten op Lelystad Airport kunnen gebruikmaken van de Lelystad Airport Runway Scheduling App
(LARSA). Deze app stelt piloten in de gelegenheid zelf het ideale moment te kiezen om te ver-
trekken of te landen op EHLE. De app is gemaakt voor piloten die binnen de General Aviation ge-
bruikmaken van de luchthaven. Na een periode van uitvoerig testen is de app beschikbaar in Goo-
gle Play of de Apple App Store, en geeft gebruikers direct inzicht op het verwachte gebruik van de
start- en landingsbaan. LARSA geeft piloten de mogelijkheid tot een uur van te voren een vlucht in
te plannen, te wijzigen of te annuleren. Door gebruik te maken van de app, worden piloten op de
hoogte gehouden van de operationele situatie op EHLE. Voor piloten die de voorkeur geven aan
een webomgeving, is het platform bereikbaar via larsa.lelystadairport.nl n
ASL GROUP
Zakenjetoperator ASL Group heeft een nieuwe
zakenjet toegevoegd aan de vloot van ASL-Jet-
Netherlands. Het toestel is een C525 Cessna
Cition CJ1+ die is uitgerust met een toilet, een
in-flight infotainmentsysteem en satelliettele-
foon. Het toestel is in Brussel gestationeerd en
24/7 beschikbaar voor (last minute) charters,
en kan tot vijf passagiers over een afstand van
1.100 nm (2.000 km) vervoeren bij een kruis-
snelheid van 380 kts (700 km/h). Naast de
vijf CJ1+ varianten beschikt de ASL Group ook
over twee CJ2+ varianten en een CJ3. n
ANWB MEDICAL AIR ASSISTANCE
Op Groningen-Eelde Airport is de nieuwe Airbus
Helicopters H135 P3H van ANWB Medical Air
Assistance ten doop gehouden. De helikopter
vliegt in opdracht van het Universitair Medisch
Centrum Groningen (UMCG). Nieuw aan deze
heli is dat er een camera is gemonteerd om ach-
teruit te kunnen kijken en er is een nieuw bran-
cardsysteem aanwezig. De helikopter beschikt
over infraroodlampen om beter in het donker te
kunnen vliegen. Aan de introductie van deze he-
likopter is een intensieve periode van training
voorafgegaan. De PH-DOC vervoert naast een pi-
loot ook een arts en een verpleegkundige. Gelijk-
tijdig werd een nieuwe hulpverleningsauto ge-
presenteerd, een Volkswagen Touareg R line 23.
Met dit voertuig wordt het mobiel medisch team
over de weg vervoerd als het weer te slecht is
om te kunnen vliegen. n
AIS FLIGHT ACADEMY
De AIS Flight Academy verlaagt de kosten van haar vliegopleiding tot verkeersvlieger naar €
97.500. Daarnaast gaat de opleider bij een eerste selectie gebruikmaken van de zogenoemde
COMPASS test (Computerised Pilot Aptitude Screening System) om te bekijken of kandidaten be-
schikken over voldoende vliegaanleg. Na het succesvol voltooien van de ongeveer 24 maanden
durende opleiding beschikken de studenten over het zogenoemde ‘frozen ATPL’ wat hun de be-
voegdheid geeft als verkeersvlieger bij een luchtvaartmaatschappij aan de slag te gaan. Studenten
wordt tevens de mogelijkheid geboden na succesvol afsluiten van de vliegopleiding als First Offi-
cer bij AIS Airlines in dienst te treden. Hiervoor moet nog de typerating voor de Jetstream J31/J32
behaald worden, waarna een jaarcontract wordt aangeboden. De BAe Jetstream 32 heeft geen
autopilot. Piloten moeten dus ‘alles op de hand’ doen, waarbij het echte vliegen geleerd wordt. De
opleiding kan in drie termijnen betaald worden waarbij de eerste termijn het theoriegedeelte be-
helst. De andere twee termijnen beslaan het vliegtechnische gedeelte. Voor dit gedeelte kan te-
vens een verzekering, het AIS Garantiefonds, worden afgesloten die de opleidingskosten afdekt,
mocht het in dit gedeelte onverhoopt fout gaan. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 8 21-01-20 11:55