PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 53
Bijschrift
??
? ?
EMBRAER
De Braziliaanse fabrikant Embraer heeft de eerste motorproeven uitgevoerd met een elektromotoraangedreven Ipanema die in de loop van dit jaar
voor het eerst moet vliegen. De demonstrator werd in augustus 2019 ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van Embraer getoond en is
inmiddels uitgerust met een bij het Braziliaanse WEG gebouwde elektromotor. WEG zal ook de controller leveren, terwijl het Amerikaanse Parker
Aerospace verantwoordelijk wordt voor de koeling van de elektromotor. De bio-ethanol aangedreven EMB-203 Ipanema werd oorspronkelijk
ontwikkeld voor gewasbescherming in de landbouw.
Embraer X deelde tijdens de CES 2020 mee aan te haken bij Elroy Air om samen verder te werken aan de ontwikkeling van een eVTOL onbemand
luchtvaartuig. Het elektromotoraangedreven toestel vliegt inmiddels en moet op termijn in staat zijn autonome vluchten uit te voeren met ladingen
tussen de 100-225 kg over een afstand tot 300 nm (500 km). Embraers technologiepoot houdt zich onder meer bezig met de ontwikkeling van
Urban Air Mobility in combinatie met een Urban Air Traffic Management (UATM) systeem.
AERO ELECTRIC AIRCRAFT CORP
eFlyer 4
In de marge van de CES 2020 introduceerde de Aero Electric Aircraft Corp de elektromotoraangedreven eFlyer 4. Het toestel krijgt een spanwijdte
van 11,58 m bij een MTOW van 1.224 kg en een nuttige lading van 363 kg. De vierzitter krijgt een cabinebreedte van 1,17 m waarbij toegang tot de
cabine wordt verkregen via vleugeldeuren.
Voor het brandschot zal een elektromotor worden geplaatst met een vermogen van 105 kW (143 pk). Daarmee worden kruissnelheden mogelijk tot
130 kts (240 km/h) en een klimsnelheid van 1.250 fpm (381 m/min). Gemikt wordt op een endurance van vier uur.
De fabrikant ontwikkelt momenteel in samenwerking met OXIS Energy een nieuw type accu op basis van Lithium-Sulfer (Li-S) die niet alleen de
helft lichter wordt dan de huidige Lithium-Ion (Li-I) varianten, maar ook nog eens tot 500 Wh/kg vermogen zal gaan leveren.
Volgens Aero Electric moet bij de vierzitter gerekend worden op kosten liggend in de orde van US$ 19,80 per gevlogen uur (tegen US$ 122 voor een
C182). Er zijn inmiddels meerdere aanbetalingen gedaan voor een eFlyer 4, waaronder enkele door de Spartan College of Aeronautics and Techno-
logy die met 25 eFlyer 2’s wil gaan vliegen. Ook de Academy of Aviation die op vier plaatsen in Amerika opleidt, tekende voor een aantal eFlyer 4’s
terwijl Qatum Air tekende voor twee toestellen van dit type.
OSM Aviation Group
De Amerikaanse OSM Aviation Group en Quantum Air zijn overeengekomen een speciaal trainingsprogramma te ontwikkelen op basis van de
eFlyer 2. Door OSM geselecteerde studenten die geschikt zijn bevonden voor een commerciële vliegopleiding, krijgen daarbij hun opleiding
vergoed. De zaken worden groots aangepakt. Fabrikant Bye Aerospace zal vanaf het eind van 2021 in totaal 160 twee- en vierpersoons elektro-
motoraangedreven vliegtuigen leveren. Wanneer studenten hun commerciële brevet hebben, zullen ze binnen het Quantum Air-programma
worden ingezet.
52-53_electrischvliegen.indd 53 21-01-20 12:15