PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 51
Het toestel werd ontworpen op basis van de ervaringen van François Le
Vot die hij opdeed als gevechtspiloot bij de Franse luchtmacht. Le Vot
was gedurende elf jaar lid van het aerobaticteam van de luchtmacht. In
2012 won hij een zilveren medaille tijdens de Unlimited Aerobatic Euro-
pean Championship en in 2013 won hij de Unlimited Aerobatic World
Championships.
SPECIAAL LASPROCEDÉ
Dr. Csaba Parkas is een van de oprichters van Genevation. De techni-
sche projectleider ontwikkelde een techniek waarbij stalen buizen en
koolstofvezel aan elkaar gelast kunnen worden, wat temperaturen van
100° onder nul vereist. Door gebruik te maken van deze staal-kunststof-
verbindingen kon het gewicht van de Genpro onder de 600 kg blijven.
Voor andere delen van het vliegtuig worden diverse kunststoffen ge-
bruikt die stuk voor stuk ook worden gebruikt bij de bouw van de meest
geavanceerde passagiersvliegtuigen.
ERGONOMISCH
Bij het ontwerp werd veel aandacht besteed aan ergonomisch comfort,
wat onder meer moet blijken uit een ideale positionering van de stoel,
pedalen, gashendel en instrumenten. De vleugel is zodanig ontworpen
dat de Genpro bij uiterst lage snelheden perfect handelbaar blijft. Daar-
door kan de piloot tijdens wedstrijden zo traag vliegen, dat juryleden de
choreografie volledig kunnen volgen. Overigens zijn de vleugels snel af-
neembaar waardoor het vliegtuig makkelijk op een trailer vervoerd kan
worden.
Voor het brandschot bevindt zich een 340 pk sterke Lycoming-zuigermo-
tor in combinatie met een driebladige hydraulisch verstelbare Harzell HC
C3YR 4NX-propeller. Op verzoek kan ook een MTV 14 R C/C 190-130-
propeller worden aangebracht. De Genpro vloog in 2016 voor het eerst
en heeft inmiddels het testprogramma met succes afgerond. Het vlieg-
tuig is bestand tegen belastingen van +/-10G.
Dankzij een overheidssubsidie van 800.000 euro kan de kleine vlieg-
tuigfabriek worden uitgebouwd waardoor de Genpro in beperkte serie
(tot tien per jaar) kan worden gebouwd. De fabriek telt momenteel 24
medewerkers. Naast de productie van de eenzitter wil Genpro ook een
tweezitter ontwerpen die als ‘lesvliegtuig’ gebruikt kan worden voor toe-
komstige aerobatic-piloten.
Het Hongaarse Genevation Aircraft op het vliegveld van Jakabszallas werd in 2010 opgericht om
vliegtuigen te ontwerpen en te bouwen voor deelname aan internationale aerobatics-competities.
De Genpro eenzitter is het eerste product van Genevation en is bedoeld voor de unlimited Aerobatic
World Championships.
Bijschrift
GENEVATION AIRCRAFT GENPRO
TYPEBESCHRIJVING Door: Jozef Mols – Foto’s: Genevation Aircraft
??
? ?
GENEVATION AIRCRAFT
GENPRO IN HET KORT
Aantal plaatsen 1
Motor Lycoming AEIO-580, 340 pk
Propeller MTV of Hartzell
Lengte 6,9 m
Spanwijdte 7,56 m
Belastinglimieten +10/-10G
Internet genevation.hu
??
??
51_genevation.indd 51 21-01-20 12:14