Pagina 50 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

50 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020
Pietro Terzi volgt zijn opleiding aan de Politecnico di Milano waar hij het
diploma behaalt van Doctor in Aerospace Engineering. Nog terwijl hij
studeert behaalt hij zijn vliegbrevet en gaat hij zich toeleggen op aeroba-
tics. De Zlin 526F en Cap 20 zijn daarbij zijn favorieten.
In de tachtiger jaren gaat hij freelance werken voor de General Avia
Company van Stelio Frati waar hij betrokken is bij onder meer de F 1300
Jet Squalus en de F 22 Pinguino. In de negentiger jaren start Terzi de fir-
ma Terzi Aerodyne op om er prototypes te bouwen voor andere ontwer-
pers, maar ook om zijn eigen ontwerpen te realiseren. In het begin van
deze eeuw richt hij eveneens Pietro Terzi A&T op om research-vliegtui-
gen te bouwen.
TERZI KATANA
De Terzi Katana T30 stamt oorspronkelijk uit de negentiger jaren. Het
vliegtuig is bedoeld om in wedstrijden te kunnen concurreren met model-
len als de Extra, Cap 20 en Sukhoi. Het prototype maakt zijn eerste vlucht
al op 16 januari 1991, maar daarna volgt een hele reeks verbeterde ver-
sies. De Katana bestaat uit een gelast buizenframe (chroom-molybdeen),
bekleed met panelen uit composietmateriaal. Een eerste versie – de
T30C – wordt aangedreven door een Lycoming IO 540-motor van 300 pk
in combinatie met Hoffmann of Mühlbauer propellers. Om nog betere re-
sultaten te behalen volgt al spoedig de T30E met een Lycoming IO 720
van 400 pk voor het brandschot. De brandstoftanks zijn ingebouwd in de
romp (50 l) en in de vleugels (2 x 60 l). Het vliegtuig heeft een symme-
trische vleugel wat kunstvluchten moet vergemakkelijken. Er zijn geen
flaps voorzien en de trim wordt elektrisch bediend. Het vaste landingsge-
stel bestaat uit metalen poten. Het vliegtuig beschikt over een differentieel
hydraulisch remsysteem dat vanuit de pedalen wordt bediend.
T30 VX
De eerste varianten van de Katana zijn, ondanks de uitstekende presta-
ties, commercieel gezien geen succes. Er worden slechts enkele exem-
plaren van verkocht. Daarom heeft Terzi recent een nieuwe marktstudie
gedaan wat leidde tot een nieuwe variant, de T30 VX. Deze zal worden
aangedreven door een Vedeneyev M 14 stermotor van 400 pk. Het mo-
del, dat lichter wordt dan de Sukhoi 26/31, is bedoeld voor aerobatics
in de ‘unlimited’ categorie. Oudere versies van de Katana zijn nog steeds
leverbaar, zij het in kitvorm.
Pietro Terzi Aerodyne Company is een van de vele constructeurs die zich toeleggen op de kleinschalige
bouw van unieke vliegtuigen, zoals de Katana aerobatic-varianten.
Bijschrift
PIETRO TERZI TE KATANA
TYPEBESCHRIJVING Door: Jozef Mols
??
? ?
T30E KATANA IN HET KORT
Aantal plaatsen 1
Motor Lycoming IO 720, 400 pk
Lengte 6,7 m
Spanwijdte 7,77 m
Leeggewicht 658 kg
MTOW 880 kg
Max. snelheid 506 km/h
Overtreksnelheid 98 km/h
Vliegbereik 402 km
Klimvermogen 23 m/sec
Belastinglimieten + 10/-10G
Internet pietroterzi.com
??
??
T30C. T30E. T30 VX.
50_t30katana.indd 50 21-01-20 12:14