Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 5
Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Mi-
lieu (RIVM) en de door de commissie Remkes overge-
nomen conclusies, leidt het elektrisch laten taxiën van
vliegtuigen tot een reductie van maximaal elf procent
‘stikstofdepositie’. Die elf procent mag dan in mindering
worden gebracht op die ene procent die de luchtvaart-
sector bijdraagt aan de totale stikstofuitstoot in Neder-
land. Vooreerst lijken de aanbevelingen van de commis-
sie Remkes niet wereldschokkend. Want met die ene
procent valt best wel te leven, en als daar nog eens elf
procent afgeknabbeld wordt, is dat mooi meegenomen.
Belangrijker is en blijft vooreerst de uitstoot van CO2 die
een veel grotere milieubelasting oplevert. Met name
hier is voor luchthavens een enorme winst te behalen.
Want elke taxiënde Boeing 737 ‘verstookt’ op jaarbasis
zo’n 200.000 l brandstof, becijferde KLM ooit. Toch zijn
hier de meeste ideeën en plannen allang niet nieuw
meer. Want er wordt al volop geëxperimenteerd met het
van de gate duwen van vliegtuigen waarbij de duwvoer-
tuigen niet langer worden aangedreven door diesel-
maar elektromotoren. Te denken valt hier bijvoorbeeld
aan de pushback-karretjes van het Duitse Mototok voor
de A320 of B737. De besturing van dit systeem op af-
stand kan volgens de fabrikant binnen een dagdeel wor-
den aangeleerd terwijl er tussen twee oplaadbeurten
dertig tot vijftig pushbacks uitgevoerd kunnen worden.
Ook op Schiphol worden al de nodige ‘grondgebonden’
stappen gezet, waarbij het aantal elektrisch aangedreven
voertuigen hand over hand toeneemt. De volgende logi-
sche stap is hier ‘elektrisch’ taxiën. Voorafgegaan door
de ‘elektrische pushback’ met bijvoorbeeld het Duitse
Mototok-systeem. Maar ook hier is niet stilgezeten.
WheelTug uit Gibraltar kan als alles meezit direct na cer-
tificatie in 2021 beginnen met het leveren van ruim
1.200 elektromotoraangedreven neuswielsystemen die
besteld zijn door meer dan 25 luchtvaartmaatschappij-
en, waaronder KLM (dat al in 2012 een intentieverkla-
ring tekende!). Ook de door Israel Aerospace Industries
ontwikkelde en inmiddels voor de A320 en B737 gecer-
tificeerde TaxiBot kan bijdragen aan het verder terugdrin-
gen van schadelijke stikstof en CO2-uitstoot.
Stikstofreductie?
Lucht-
vaart
staat al
in hoog-
ste ver-
snelling!
Typebeschrijving
50 Pietro Terzi TE Katana Varianten van aerobatic-toestel
51 Genevation Aircraft Genpro Eenzitter uit Hongarije
Statusreport
28 Project 777X Eerste vlucht moet nu gaan plaatsvinden
32 E-350 Expedition Doorstart van toestel na faillisement
40 Eerste vlucht E175-E2 Certificatietraject kan van start
54 Van Naval Tejas tot Orca Gevechtsvliegtuig boekt vooruitgang
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer: Wordt dit het jaar van deel ektromotordoorbraak of blijft alles bij het oude?
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
42 De eenmotorige Diamond
DA50 en de zesmotorige Antonov
225. Een Oostenrijkse turboprop en
’s werelds grootste vrachtvliegtuig
uit de voormalige Sovjet-Unie. Op
het eerste gezicht hebben ze niets
met elkaar gemeen. Maar er is iets
belangrijks wat beide toestellen, en
nog veel meer vliegtuigtypes, met el-
kaar verbindt: de bij PJSC Motor Sich
uit Zaporizhia (Oekraïne) gebouwde
aandrijving.
35 Alberto Porto en diens copiloot Elisa Tomasi hebben
twee verschillende wereldrecords gebroken in de zogenoemde
RAL2T-klasse (vliegtuigen met een MTOW van 472,5 kg en een
minimale vliegsnelheid van 65 km/h). Er werd gevlogen met
zowel de tweepersoons SEA Siren FG met Rotax 912ULS-aan-
drijving en een vast landingsgestel, als met de Risen RG met
intrekbare wielen. De records moeten nog worden erkend door
de Fédération Aéronautique Internationale.
66 Het jaar 2019 zag een behoorlijke toename van het
aantal dodelijke vliegtuigongevallen, van veertien in 2018
naar twintig in 2019. Daarbij vielen 283 dodelijke slachtof-
fers te betreuren. Met name de stijging van ongevallen met
kleinere verkeersvliegtuigen in Noord-Amerika was opval-
lend. Deze staan echter allemaal in de schaduw van het on-
geval en vliegverbod van de Boeing 737 MAX van Ethiopian
Airlines op 10 maart 2019.
Door: Ruud Vos – Beeld: redactie-voswww.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 5 21-01-20 15:10