Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 49
“LIEVER SLOTS VOOR VERRE VLUCHTEN”
De KLM heeft vorig jaar uitgebreid in vrijwel alle gere-
nommeerde Nederlandse media geschitterd. En dat ui-
teraard vanwege het 100-jarig bestaan van de ‘Koninklij-
ke’. President-directeur Pieter Elbers nam in de reeks
artikelen vaak terecht de honneurs van KLM waar. Het
vakblad Zakenreis bracht in de editie van oktober/no-
vember 2019 ook een keur aan KLM gerelateerde artike-
len, waaronder een zeer gedegen interview met topman
Elbers.
Een aantal van zijn uitspraken volgt hieronder. Daarbij
gaat het niet alleen over de KLM, maar ook over de rol
van de luchtvaart in Nederland. In de rubriek (V)luchtig-
heden van september 2019 vroeg ik mij in het kader van
het ‘Fly Responsibly’-programma van KLM af, wanneer de
maatschappij onder meer stopt met haar vluchtuitvoering
op de route Amsterdam-Brussel vice versa.
Op de vraag waarom niet alle vluchten naar Brussel aan
de spoorwegen worden overgelaten, zegt Elbers in Za-
kenreis: “Begrijp me goed, ik vlieg niet voor de lol naar
Brussel. Ik gebruik die slots liever voor bijvoorbeeld Ban-
galore in India of voor vluchten naar Austin in de Ameri-
kaanse staat Texas. Maar wij hebben passagiers die vanaf
Houston of Hongkong naar Brussel moeten reizen en dat
uiteindelijk via Amsterdam de meest efficiënte manier
vinden.”
LUCHTHAVENS IN ZEE?
Over het huidige gestelde maximum van 500.000 vlieg-
bewegingen tot 2021 voor Schiphol: “Lelystad niet open
én geen concrete afspraken over het groeipad op Schip-
hol, maar wel studies naar luchthavens in zee moeten
we dus niet doen. Nadat we concrete besluiten over Le-
lystad en Schiphol nemen, kan dat in parallel wel.”
NIET BOUWEN TEGEN SCHIPHOL
Het kabinetsbesluit dat Schiphol vanaf 2021 groei kan
verdienen tot maximaal 40.000 extra vliegbewegingen,
gekoppeld aan minder hinder, vindt Elbers een goed
principe. “Het streven naar minder geluidsbelasting is pri-
ma. Maar ga dan niet nieuwe wijken bouwen die tegen
of zelfs over de geluidsgrenzen van Schiphol liggen.”
SINGLE EUROPEAN SKY
Wat voor veel maatschappijen al heel lang een hele grote
doorn in het oog is, is het in Europa ontbreken van een
ongedeeld luchtruim wat betreft de luchtverkeersleiding.
Elbers daarover: “Het is zo langzamerhand een grijsge-
draaide plaat, maar die Single European Sky, die we nog
steeds niet hebben, zorgt voor verspilling van tien pro-
cent. Ik hoop dat we die politieke noot nog een keer ge-
kraakt krijgen.”
WIDEBODY ALL BOEING-VLOOT
Over de huidige vlootsamenstelling van Airbussen en
Boeings bij KLM merkte Elders op: “Met wat nu in de
boeken staat, gaan we de richting op van een widebody
all Boeing-vloot.”
Zie overigens over 100 jaar KLM ook de oktober-editie
2019 van Piloot en Vliegtuig waar in zeven artikelen de
KLM voor het voetlicht is gebracht.
22,4 OF 35 MILJARD EURO
“Ik begrijp de sentimenten van de mensen die roepen
dat we moeten stoppen met vliegen. Maar die sentimen-
ten staan buiten de economische realiteit. De luchtvaart
draagt in Nederland jaarlijks circa 35 miljard euro bij aan
het bruto nationaal product”. Pieter Elbers tijdens de jaar-
lijkse economielezing in het Amsterdamse debatcentrum
de Rode Hoed. In Reformatorisch Dagblad, 13 november
2019.
De IATA, de internationale vereniging van luchtvaartmaat-
schappijen, bracht eind 2019 een rapport uit over de Ne-
derlandse luchtvaart onder de (vertaalde) titel: ‘Regelge-
vende Indicatoren voor het concurrentievermogen van het
Nederlandse luchtvervoer’. Hierin wordt vermeld dat er in
ons land nu 306.000 banen in de luchtvaart zijn, die 22,4
miljard euro bijdragen aan het bruto nationaal product
(bnp). De vraag is natuurlijk welk bedrag van de Neder-
landse luchtvaartbijdrage aan het bnp het juiste is: 22,4 of
35 miljard. Wie het (zeker) weet, mag het zeggen…
In het rapport geeft de IATA nog aan, dat als de Neder-
landse regering een agenda voor concurrentievermogen
nastreeft, er in 2037 zo’n 40.000 extra banen in de Ne-
derlandse luchtvaart kunnen zijn, met bijna 8 miljard eu-
ro extra bnp. Als ‘klap op de vuurpijl’ meldt de IATA ver-
der over Nederland: “Als het concurrentievermogen in de
luchtvaart verzwakt, kunnen er 84.000 banen verloren
gaan”.
Voor reacties: henk.heiden@ziggo.nl
(V)LUCHTIGHEDEN Door: Henk Heiden
KLM AMSTERDAM-BRUSSEL V.V.
“Niet voor
de lol”
Henk Heiden
Voor reacties e-mail:
henk.heiden@ziggo.nl
49_v(l)uchtigheden.indd 49 21-01-20 12:14