46 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020
In de autowereld willen we absoluut niet meer rijden met een axiaal-
band en verplaatsen we ons uitsluitend op radiaalbanden. In de vlieg-
tuigwereld is dat duidelijk anders, omdat we met heel andere omstan-
digheden te maken hebben. Maar wat ze gemeen hebben, is dat
banden ons ergens brengen.
BELANGRIJK VOOR DE PILOOT
Als piloot heb je eigenlijk de minste zorg over de banden, want je con-
troleert een band op uiterlijk en daarmee op functionaliteit. Als de band
niet zacht of plat is, als de band niet verdraaid is ten opzichte van de
velg, als er geen flarden aan hangen, dan is de band voor veel piloten al
snel OK. We zitten er ook niet graag aan met onze vingers, want ze wor-
den geheid vuil en we geven er hooguit een trap tegenaan. En toch is
de band een van de dingen die vliegen mogelijk maken, en die vanaf de
eerste beweging tot het stopzetten van het vliegtuig een belangrijke rol
speelt.
Als alles in orde bevonden is, gaan we met een gerust hart taxiën, opstij-
gen en bij terugkeer weer landen en terugtaxiën naar de hangar. Meestal
is dat een vrij zorgeloos dingetje. Maar als piloot bepaal je met je vlucht
voor een belangrijk deel wat de status wordt van de banden. Je kunt zui-
nig op je banden zijn door bij voldoende snelheid zo snel mogelijk de
wielen van de baan te trekken. Ook kun je proberen je vliegtuig zo goed
mogelijk in lijn te brengen met je voorwaartse richting. Maar je kunt ook
heerlijk ‘gummen’ zodat je redelijk vroegtijdig aan de eigenaar van het
vliegtuig door kunt geven dat er ‘canvas’ door de banden heen komt.
Waarna hij zich weer mag verdiepen in de keuze van een nieuwe
band…
BIJREMMEN?
Ook de manier waarmee we een vliegtuig op de baan zetten, verschilt
enorm, want nadat het vliegtuig geland is, moet er soms flink bijgeremd
worden. Maar moet dat? Een go-around is ook een mogelijkheid. Of
kunnen we nog iets met flaps of remkleppen, of met het nemen van
een volgende afslag? Er is veelal wel een mogelijkheid om banden en
remmen te sparen. Met name dat remmen kan een behoorlijke slijtage
veroorzaken. In de grote luchtvaart gaat men ervan uit dat een band tien
procent slijt door de touch down en dertig procent door de remactie. In
de kleine luchtvaart liggen zaken toch anders. Ook het vliegen vanaf
Hoe belangrijk zijn banden eigenlijk? Als vliegtuigeigenaar in de General Aviation (GA) heb je te maken
met de aanschaf van banden en als piloot heb je te maken met de staat van de banden. Het gaat hier
nadrukkelijk niet over banden voor grote vliegtuigen als Boeing, want daar spelen nog heel andere over-
wegingen mee.
BANDEN(SPANNING)
EXPERIMENTAL Door: Jan van Wendel
46-47-48_vliegtuigbanden.indd 46 21-01-20 12:13